U Bohumína vznikla dálnice duchů. Kvůli Polákům

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Kubelka, Mlada fronta

U Bohumína v Moravskoslezském kraji se zhmotňuje sen jezdců na kolečkových bruslích. A také zlodějů kovů. Šestikilometrový úsek zcela nové dálnice k polské hranice totiž zůstane ještě minimálně rok uzavřen pro automobilový provoz.

Dálnice duchů se tak stává noční můrou Ředitelství silnic a dálnic, které je přitom tentokrát v celé věci nevině. Příčinou jsou průtahy na polské straně, kde se neustále odkládá otevření navazující dálnice A1. „Poláci to neotevřou dříve než v polovině příštího roku,“ řekl na dotaz serveru E15.cz šéf ŘSD David Čermák.

Přitom právě Poláci tlačili Čechy do urychleného přivedení dálnice k hranici tak, aby mezi prvními řidiči byli příznivci kopané jedoucí na Euro. To se však nepovedlo a termín propojení českých zemí s Polskem dálnicí se odsunul na polovinu prázdnin. (Více čtěte

)

Po řadě odkladů a skandálu se zvlněnou vozovkou tak přišla další nepříjemnost. Poláci totiž mají problémy s mostem, který by zřejmě dálniční provoz neunesl. Budou proto muset vystavit zcela nový.

Dálnice D47 má spojit Česko s PolskemDálnice D47 má spojit Česko s Polskem|RSD

Na české straně už je fakticky hotovo, ŘSD dálnici nyní přebírá od stavební firmy Eurovia. „Musíme ji zajistit, jinak nám jí rozkradou,“ obává se Čermák. Silničáři proto nyní přemýšlejí, jak nejlépe dálnici duchů zabezpečit. A kolik to bude stát.

Základní problém je, že v Polsku neexistuje alternativní objízdná trasa. Takže česká část dálnice nevede nikam a nemá smysl jí otevírat. Prapůvodní plány počítaly se zprovozněním dálnice do Polska už na rok 2010. Kvůli neustálým průtahům má Česko stále pouze dvě dálnice vedoucí do zahraničí, D5 do Německa a D2 na Slovensko.