U Budějovic vyroste nejdelší železniční tunel v Česku

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ikpce.cz

Poslední a nejspornější úsek čtvrtého železničního koridoru ze Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice získal po dlouhém procesu EIA souhlas ministerstva životního prostředí. Dvacetikilometrová trať povede ve zcela nové stopě, její součástí mají být dva tunely o celkové délce osm kilometrů. Chotýčanský tunel přitom bude s téměř pěti kilometry vůbec nejdelším v Česku.

Takzvaná varianta Goliáš vyplynula z jednání Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s orgány místní samosprávy a občany. Jenže na správě špunty rozhodně nelétají. Právě dva tunely s očekávanými miliardovými náklady přidělávají rozpočtářům organizace vrásky na čele. „Uvidíme, jak to dopadne, musíme brát v potaz stav veřejných rozpočtů. Zvažujeme i jiné levnější varianty,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Pro jiné povrchové varianty by však musela správa znovu projít procesem EIA a narazila by přitom na silný odpor samosprávy.

Se stavbou ševětínského úseku se počítá až na samý závěr budování čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Podle slov Hally se poprvé kopne po roce 2016. Na stavbu by měly přispět i evropské fondy.