Uber zkouší spolupracovat s Airbusem, v USA nabídne lety helikoptérou

Airbus H130

Airbus H130 Zdroj: Airbushelicopters

Alternativní taxislužba Uber nabídne návštěvníkům letošního ročníku amerického filmového festivalu Sundance kromě svezení autem i dopravu vrtulníkem. Ty dodá společnost Airbus. „Jde o pilotní projekt. Uvidíme, kam povede, každopádně je velmi vzrušující,“ uvedl pro The Wall Street Journal Tom Enders, šéf evropského leteckého gigantu. Uber nabízel lety helikoptérou během jednorázových akcí již dříve, na pravidelné bázi je neposkytuje.

Uber návštěvníkům známého festivalu Sundance zajistí rovněž i cestu na heliport, vrtulníky ale budou pilotovat pracovníci letecké společnosti Air Resources. Bližší detaily o ceně přepravy firmy neuvedly, ani to, zda si Uber stroje modelových řad H125 a H130 kupuje či pouze pronajímá. Tím by alespoň naznačily své budoucí plány.

Do leteckého byznysu přitom Uber nakoukl již v roce 2013, když nabízel přepravu vrtulníkem z newyorského Manhattanu na Long Island. V loňském roce pak podobný cestovatelský komfort poskytoval při příležitosti závodu vozů formule jedna v texaském Austinu. Zájemci o tento způsob cestování museli zaplatit částku v řádech stovek dolarů, v případě letu nad newyorskými mrakodrapy cena vystoupala na tři tisíce dolarů (74 400 korun).

Přečtěte si rozhovor s profesorem ekonomie Henrym Farberem:

Podle technologického serveru The Verge by mohla zpráva o partnerství s Airbusem předznamenat snahu Uberu získat v tomto byznysu silnější pozici. K dalšímu úsilí v tomto směru by jej mohla vybudit rodící se konkurence. Například o startupu Blader se často mluví jako o „Uberu s vrtulníky místo aut.“

Další rozmach osobní letecké přepravy by velmi uvítal Airbus. Poptávka po helikoptérách ze strany klíčových zákazníků – těžařských společností – klesá spolu s propadem cen ropy a nutností zavádět úsporná opatření., připomíná list The Wall Street Journal.

Spolupráce s Uberem by navíc mohla Airbusu vydobýt více pozornosti a příležitostí ke spoluporáci v Silicon Valley, kde se chce firma začít prosazovat výrazněji. V minulém roce z toho důvodu vyčlenila 150 milionů dolarů (3,7 miliardy korun) na investice do slibných technologických firem.