Unijní sítí prošla už sedmá česká trať

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Straka, Sedmicka

Správa železniční dopravní cesty si připsala další bruselský bod k dobru. Evropská komise aktuálně schválila k proplacení velký železniční projekt, kterým je již rok a půl hotová elektrizace trati Zábřeh - Šumperk.

Komise zpětně české straně proplatí téměř 55 milionů eur (zhruba 1,4 miliardy korun), což je 80 procent celkových nákladů. Pokud jde o proplácení velkých projektů, zvýšila železnice skóre oproti silnicím na sedm ku jedné. Za velké projekty, u nichž je nutný souhlas komise, se považují pouze stavby s celkovými náklady přesahujícími 50 milionů eur.

Schvalování silničních staveb vázne především kvůli pochybnostem Bruselu v oblasti životního prostředí, dva roky před koncem sedmiletého programového období prošel sítí komise pouze obchvat Moravských Budějovic. Letos v červenci mu bruselští úředníci přiklepli 45 milionů eur.

Nejhůře je na tom vodní doprava, která zatím žádný velký projekt ke schválení nedotáhla. Její šance jsou navíc mizivé, především kvůli pokaženému tendru na zvednutí mostu u Kolína. Audit odhalil u přípravy vodních staveb téměř stoprocentní chybovost.

Ministerstvo dopravy přitom doufá, že se situaci podařilo odblokovat alespoň v silničním stavitelství. „Věříme, že nyní z hlediska problematiky životního prostředí již nic nebrání ve schválení zbývajících projektů, které tvoří významnou část české silniční sítě,“ vyjádřil se nedávno ředitel odboru fondů Marek Pastucha.

Od schválení jihomoravského obchvatu se ale zatím nic neděje, ačkoliv ve hře je dalších 15 velkých projektů. Ve hře jsou desítky miliard korun. „Ve velmi brzké době očekáváme, že nám komise schválí projekt stavby takzvané Moravské křižovatky, tedy křížení D1 a R55,“ řekl mluvčí MD Martin Novák. Příspěvek unie by měl být 6,3 miliardy korun.

Čekají na peníze

Na schválení Evropskou komisí stále čeká 15 velkých silničních staveb. Patří sem například takzvaná Moravská křižovatka s unijním příspěvkem 6,3 miliardy Kč, rychlostní silnice R 6 v úseku Jenišov – Kamenný Dvůr (7 mld. Kč), R 35 Hradec Králové (Sedlice) – Opatovice (700 milionů Kč) nebo R 48 Rychaltice – Frýdek-Místek (2,6 mld. Kč)

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.