Letecké nehody si loni vyžádaly 496 obětí. „Můžeme s jistotou říci, že nikdy nebylo menší riziko, že se připletete k letecké nehodě,“ uvedl časopis Aero International, který zveřejnil výsledky výzkumu JACDEC. Loňský rok byl jen nepatrně lepší než rok 2011, kdy zemřelo 498 lidí. Klesl také počet zcela zničených letadel, ze 45 na 44.
„Pokud by člověk cestoval letadlem každý den, musel by čekat 14 tisíc let, než by zažil leteckou katastrofu,“ dodává magazín. Zatímco loni od sebe letecké nehody dělilo v průměru přes 28 dní, ještě v roce 2000 to bylo asi 13,5 dne. Za posledních 12 také výrazně klesla účast renomovaných leteckých společnosti na nehodách.
Za zvýšením bezpečnosti stojí podle JACDEC kromě všeobecného technologického vývoje hlavně prosazení celosvětových bezpečnostních standardů pro letecký provoz a vzdělávání personálu či posílení pravomocí státních kontrolních orgánů.
Nejbezpečnější je Finnair
Letošním tabulkám JACDEC vládnou aerolinky Finnair, následované Air New Zealand a Cathay Pacific. Žádný z těchto dopravců nepřišel v posledních třiceti letech ani o jedno letadlo, neměl ani leteckou nehodu, při níž by někdo zemřel.
Z loňské první příčky se naopak hluboko propadly japonské aerolinky ANA. Aktuálně 12. dopravce sice loni nepostihl žádný vážný problém, pověst aerolinek ale pošramotila řada drobných incidentů, zahrnující i potíže při zavádění Boeingu 787 Dreamliner do provozu.
Na opačném konci žebříčku 60 velkých světových společností se nacházejí aerolinky China Airlines, TAM a Air India. České dopravce JACDEC nehodnotil.
Nejbezpečnější aerolinky roku 2012:
Dopravce | Počet let od posledního zničeného letadla |
---|---|
Finnair | více než 30 |
Air New Zealand | více než 30 |
Cathay Pacific | více než 30 |
Emirates | 27* |
Etihad Airways | 9* |
EVA Air | 21* |
TAP Portugal | více než 30 |
Hainan Airlines | 19* |
Virgin Australia | 12* |
British Airways | 4 |
Zdroj: JACDEC (*bez ztráty letadla od založení společnosti)
Podle statistik JACDEC loni na světě došlo ke 102 nehodám nebo událostem, při nichž se neštěstí podařilo jen těsně zabránit. Nejčastější příčinou bylo přejetí konce dráhy při vzletu či přistání, organizace registruje 28 takových případů. Společným jmenovatelem nehod jsou také letouny, které dnes již dávno nejsou ve výrobě. Loni naopak nedošlo k žádnému zničení letadla současných modelových řad Airbusu či Boeingu.
Rok 2012 také odhalil nové nebezpečí, které představuje hustě zastavěné okolí letišť. Následky loňských nehod by podle JACDEC mohly být mnohem mírnější, pokud by se v okolí ranvejí nenacházely pevné překážky či hustě osídlené městské aglomerace. Tento problém je častý zejména v Africe, kde loni při leteckých nehodách zemřelo 43 lidí, kteří nebyli na palubě havarovaných strojů.
Německý institut Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre sestavuje žebříček bezpečnosti leteckých společnosti na základě nehod, obětí na životech, ale i incidentů, které ohrozily bezpečnost cestujících, přičemž bere v úvahu posledních 30 let historie. V hodnocení hrají roli také počet přepravených cestujících a nalétané vzdálenosti.