Uprostřed Prahy se chystá čtyřkolejná trať za miliardy. Přibudou i dvě nové zastávky

(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia

Do roku 2021 vznikne mezi pražským hlavním nádražím a nádražím Hostivař první tuzemská čtyřkolejná trať a dvě nové zastávky. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař a jejím výsledkem budou mimo jiné nová železniční stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. 

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ a za stavbu zaplatí 4,4 miliardy korun, z toho tři miliardy poskytnou evropské fondy. 

Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 metrů a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120 kilometrů za hodinu, ve Vršovicích pak na 85 až 105 km/h.

"Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu," uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. 

V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory.

Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město - Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka.

Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť, dodala firma.