„Je to zásadní precedent, který může mít vliv na celou veřejnou dopravu a její financování. Případné tendry založené na ceně by tím mohly pozbýt smyslu,“ řekl deníku E15 zdroj obeznámený se sporem.
Podle spolumajitele a ředitele JHMD Borise Čajánka kraje firmě neplatí úplné vlastní náklady a přiměřený zisk v souladu se zákonem a uzavřenou smlouvou. „Žalobu jsme byli nuceni podat kvůli dlouhodobému ignorování našich oprávněných požadavků,“ řekl spolumajitel a ředitel JHMD Boris Čajánek.
Manko podle něho vzniká už od roku 2010 a stále narůstá. Oba kraje platí za provoz na úzkokolejných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně 61 korun na vlakový kilometr, podle Čajánka by ale suma měla být dvojnásobná. Hejtmanství ale s nároky firmy nesouhlasí. „Samozřejmě to v plném rozsahu odmítáme.
Přečtěte si rozhovor s Borisem Čajánkem:
Nikdo si nemůže jen tak vzpomenout a chtít zpětně peníze daňových poplatníků,“ řekl deníku E15 poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivan Študlar. Podle něho kraj plní desetiletou smlouvu i každoročně uzavírané dodatky.
Termín na odpověď kraje ministerstvu vyprší dnes. Podle Študlara je kraj ochoten jednat o úpravě některých položek úhrady pro rok 2016. Jde například o odpisy modernizovaných vozů. Problém je ovšem v tom, že výše odpisů není dosud známa. Není totiž jasné, do jaké míry na modernizaci vozů přispějí evropské fondy.
Kraj naopak nechce ani slyšet o tom, že by měl firmě platit navíc za použití dopravní cesty. Koleje totiž patří JHMD. Jihočeský kraj i Vysočina mají rovněž připraveny krizové autobusové varianty pro případ, že by se vlaky na úzkokolejce zastavily. „Velmi neradi bychom je ale uplatňovali,“ dodal Študlar.