Původní nádražní budova v České Lípě byla postavena v roce 1892, nová teď vzniká na místě bývalých nádražních skladů. Projekt ale není jen o výstavbě nové moderní odbavovací budovy, kterou s nástupišti propojí bezbariérový podchod. „Moderní nástupiště zajistí bezpečné a pohodlné nastupování do vlaků. Do nového nádraží bude poprvé svedena i doprava od Lovosic, která je zatím přivedena na opačnou stranu,“ řekl ČTK oblastní ředitel SŽDC v Hradci Králové Vladimír Filip. Součástí investice je podle něj i moderní zabezpečovací zařízení, které umožní rychlejší průjezdy železniční stanicí Česká Lípa včetně křižování.
V České Lípě se setkává pět železničních tratí. Sjíždí se tam rychlíky, které pokračují na Liberec, Děčín, na Bakov nad Jizerou, Kolín a do Šluknovského výběžku. „Takových stanic v České republice mnoho nemáme,“ poznamenal Filip. Moderní zabezpečovací zařízení podle něj křižování pěti tratí umožní a zvýší i bezpečnost provozu. „Také zvýšíme traťovou rychlost směrem na Stružnici a Zákupy,“ řekl Filip. Hotovo by podle něj mělo být v červenci příštího roku.
Rekonstrukci železniční stanice v České Lípě zajišťuje Skanska. Projekt mimo jiné počítá s rekonstrukcí dvou mostů, vybudováním 19 železničních přejezdů a 32 výhybek na úseku dlouhém 33 kilometrů. Revitalizovány budou i některé návazné úseky, na kterých bude díky tomu možné zvýšit rychlost vlaků. Přímo v okolí stanice budou po dokončení modernizace moci vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, dnes tam jezdí rychlostí 40 až 60 kilometrů v hodině. Do Zákup by vlaky mohly jezdit v budoucnu až 120 kilometrů v hodině, směrem na Stružnici 110 kilometrů.