V Česku zřejmě budou nové úseky dálnic, vzniknou ale úředním zásahem

Začátek dálnice D1 na pražském Chodově (ilustrační foto)

Začátek dálnice D1 na pražském Chodově (ilustrační foto) Zdroj: Martin Pinkas, Euro E15

Podle předpokladů se v Česku v příštím roce nepostaví ani kilometr nové dálnice. Dálniční síť by se ovšem mohla rozšířit administrativním zásahem. Ministerstvo dopravy totiž plánuje zrušit dělení na dálnice a rychlostní komunikace. Zprávu přinesl deník Právo.

„Návrh příslušné novely zákona o pozemních komunikacích je připraven. Teď musíme čekat, jak se k němu postaví nová vládní garnitura, jež vzejde z povolebních vyjednávání,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Zrušením dosavadního dělení na dálnice, jichž je v ČR nyní 775 kilometrů, a rychlostní komunikace, kterých má naše republika 458 km, by rázem přibylo 300 kilometrů dálnic. Zbývající rychlostní komunikace by se současně převedly do kategorie silnic první třídy s rychlostním limitem 110 kilometrů v hodině.

Více peněz z fondů EU

„Při jednáních s představiteli hnutí ANO a KDU-ČSL jsme do takových podrobností nešli. Pokud by ale převedení rychlostních silnic na dálnice umožnilo získat od Evropské unie více peněz na modernizaci sítě, jak nás před dvěma lety ujišťoval tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš, bude se to nová vládní koalice jistě snažit prosadit,“ řekl poslanec za ČSSD a stínový ministr dopravy Milan Chovanec.

K tomu, aby se v Česku zrušili dělení na dálnice a rychlostní komunikace, není prý souhlas Evropské komise potřeba. „Většina našich rychlostních silnic totiž splňuje parametry, jež stanoví evropské předpisy pro dálnice,“ uvedl mluvčí Novák.

Legislativní změna ale obsahuje ještě další myšlenku - rozdělení 5826 kilometrů silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, by se maximální povolená rychlost zvedla o 20 kilometrů na už zmíněných 110 km/h. Naopak na ostatních silnicích, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém chybí, má i v budoucnu zůstat 90 km/h.

Zvýšení rychlosti už možná v létě

Ministerstvo dopravy nevylučuje, že by ke zvýšení rychlosti na některých jedničkách mohlo dojít již ve druhé polovině příštího roku, pokud to ovšem parlament schválí.

Předcházet tomu ale musí pilotní projekt a audity jednotlivých silnic první třídy. První testování případného zvýšení povolené rychlosti z 90 na 110 km/h bude v první polovině příštího roku probíhat na silnicích I/35 mezi Libercem a Bílým Kostelem nad Nisou, I/27 v úseku Plzeň–Šlovice, a I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.