V kauze výhybek už jde o milionové škody, ty každým dnem rostou

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Anna Vackova, E15

Českou železnici už přes týden brzdí výhybky, na kterých Správa železniční dopravní cesty našla vady. Nejde přitom už čistě o provozní problém. Začíná se hrát i o nemalé peníze.

Škody narůstají každým dnem, správa železnic je zatím spočítala na více než deset milionů korun. Vedle samotných oprav výhybek jde o náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a pomalé jízdy vlaků. SŽDC je chce uplatňovat v rámci reklamačního řízení na dodavateli, kterým je DT Výhybkárna a strojírna.

Problém se nijak zásadně neposunul ani počátkem tohoto týdne na poslední schůzce správců železnice a zástupců dodavatelů. Zúčastnění se dohodli na dalších testech a zbroušení některých výhybek. Výsledky by měly z laboratoře dorazit v pátek.

Potíže se týkají zhruba stokusové série výhybek, konkrétně jejich pohyblivých částí, takzvaných jazyků. Na některých se našly praskliny. Výrobce i dodavatel oceli Třinecké železárny tvrdí, že jde o povrchové vady, které nijak neohrožují provoz na železnici. „Nejsou přímým nebezpečím pro drážní provoz, ale svou velikostí již neodpovídají daným drážním normám,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Správa železnic proto preventivně na zhruba desítce míst včetně uzlů Olomouc a Plzeň omezila rychlost na deset kilometrů v hodině, případně zastavila vlaky zcela. „Soustředíme se na doplňkové zkoušky vyžádané SŽDC a hledání způsobů pro zrušení pomalých jízd,“ sdělil deníku E15 generální ředitel DT Výhybkárny Marek Smolka. Otázka případné náhrady škod bude podle něj předmětem dalších jednání.