Mluvčí SŽDC Kateřina Šubová řekla, že jde o předběžný výsledek z jedné laboratoře, na základě kterého SŽDC nechce dělat závěry a počká si na vyhodnocení všech analýz.
Výhybky dodává firma DT - Výhybkárny a strojírny, Třinecké železárny do nich vyrábějí jazyky, tedy pohyblivé části sloužící ke změně směru vlaku. SŽDC objevila vady před týdnem ve stanici v Horažďovicích na Klatovsku, konkrétně na osmi z 29 výhybek. Nechala některé výhybky vyměnit a okamžitě zavedla preventivní opatření, tedy kontrolu všech dílů ze stejné šarže na deseti místech, kde byly použity, snížení rychlosti, zajištění dohledu a podrobné každodenní kontroly stavu.
„Nejde o trhlinu, jak bylo původně chybně klasifikováno. Metalografický rozbor prokázal, že u jazyka na výhybce jde pouze o povrchovou vadu. Ty mohou vzniknout při válcování kolejnic, ale nemají vliv na bezpečnost provozu,“ uvedla Jurásková.
Šubová řekla, že předběžné výsledky z jedné laboratoře nebude komentovat. „V pondělí budou výsledky ze tří nezávislých laboratoří, sejde se skupina všech zúčastněných stran a ty výsledky se vyhodnotí. Opatření, která jsme nastavili, jsou preventivní a zůstávají, dané stanice s danými výhybkami intenzivně sledujeme a v pondělí budeme moudřejší,“ dodala.
Prověřovaná místa jsou kromě Horažďovic například v Plzni, Olomouci, Hrušovanech a Modřicích.