V Moskvě po téměř století znovu jezdí nadzemka, projekt stál 50 miliard

Nový Moskevský centrální okruh

Nový Moskevský centrální okruh Zdroj: Mos.ru via Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Nový Moskevský centrální okruh
Nový Moskevský centrální okruh
Moskevský starosta Sergej Sobjanin a ruský prezident Vladimir Putin
Mapa Moskevského okruhu z roku 1908
Nový Moskevský centrální okruh
10
Fotogalerie
Týden před ruskými parlamentními volby začala v Moskvě jezdit nová nadzemní dráha. Zahájit činnost měla již loni, podle agentury Reuters však její zprovoznění odložila ekonomická krize. Náklady ve výši 130 miliard rublů (48 miliard korun) z poloviny pokryla federální vláda, o zbytek se podělila moskevská radnice s Ruskými drahami. Dodavatelem vlakových souprav je společnost Siemens, po vylepšeném Moskevském centrálním okruhu vozí cestující po necelých sto letech.

54 kilometrů dlouhá linka Moskevského centrálního okruhu, která vede po obvodu městského centra, má částečně ulevit přetíženému metru.

Dráha, byť ještě není podle agentury Reuters zcela dokončená, umožní cestujícím pohybovat se po Moskvě veřejnou dopravou bez nutnosti přestupovat v centru. Současně pasažérům nabídne vyšší komfort než standardní vozy metra.

Vlakové soupravy Lastočka od Siemensu disponují wi-fi internetovým připojením, nabíječkami či klimatizací. V dopravní špičce nemá interval mezi jednotlivými spoji přesáhnout šest minut.

Myšlenka na vybudování moskevské nadzemní dráhy je přitom více než sto let stará. Realizaci Malého okruhu nařídil car Mikuláš II. již v roce 1903, výsledky však po dokončení o pět let později přinesla spíše rozporuplné - kvůli vysokým cenám jízdného mnoho cestujících nepřilákala, uvádí server Russia Beyond the Headlines.

Následné zlevnění lístků v roce 1917 pomohlo soupravy naplnit lidmi jen dočasně. Ve dvacátých letech totiž provoz nadzemní dráhy definitivně nahradila síť autobusů a tramvají. Tehdejší moskevský okruh poté sloužil jen přepravě zboží. Součástí městské hromadné dopravy se po nákladných úpravách znovu stává až letos.