Arriva zahustí provoz mezi Benešovem a Prahou, chystá i expres na Šumavu

Nová linka společnosti Arriva do Benešova

Nová linka společnosti Arriva do Benešova Zdroj: Arriva

Železniční dopravce chce zahustit jízdní řád na trati Praha–Benešov a pustit se dál do jižních Čech. Společnost se po letech přešlapování na místě pustila do rozšíření tuzemského vozového parku. K jediné motorové jednotce přidá další čtyři, které v těchto dnech vozí z Německa po loni obnovené trati Selb–Aš. Vlaky kupuje od své „babičky“ Deutsche Bahn, poslední dva přijedou tento týden.

Arriva chce díky nim rozšířit příměstský provoz na trati Praha–Benešov a zavést expres z Prahy přes České Budějovice a Český Krumlov do Nové Pece na Šumavě. Expres na jih Čech je podle ředitele Arrivy vlaky Jiřího Nálevky stále ve stadiu zvažování, v návrzích nového jízdního řádu pro příští rok se ale objevuje. „Přesné trasy našich nových spojů právě finalizujeme,“ sdělil deníku E15 Nálevka.

Společnost kupuje od Deutsche Bahn týž druh motorových vlaků, jaký od února v jediném exempláři jezdí ve všední dny na benešovské trati a k vidění je i na víkendových spojích do Trenčína. „Dovezené jednotky čeká komplexní modernizace a obnova,“ doplnil Nálevka.

Rekonstrukci zajistí šumperský podnik Pars nova ze skupiny plzeňské Škody. Hodnotu akvizice ani náklady na modernizaci Arriva neuvedla. „Modernizace čtyř jednotek budou provedeny a ukončeny v průběhu října až prosince,“ doplnila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Vlaky se dočkají nových interiérů i venkovních laků, dostanou české zabezpečovací zařízení, radiostanice a dálkové světlomety. Proměnou projdou také záchody a stanoviště strojvedoucího. Podobné úpravy dělali Šumperští v roce 2012 už u prvního a dosud jediného motoráku Arrivy v Česku.

Cílem dotované linky

Arriva vlaky se pokouší prosadit na českých kolejích od roku 2013, kdy s jediným vlakem spustila komerční provoz na lince Praha–Kralupy. Po třech měsících jej ale pro ztrátovost ukončila. Druhým komerčním pokusem jsou letos zavedené linky z Prahy do Benešova a Trenčína.

Dlouhodobým cílem firmy je ale průnik do dotačního systému na dálkových i regionálních tratích. Zkoušela to proto v jihočeském tendru na šumavské lokálky i v soutěži ministerstva dopravy na rychlíky Plzeň–Most. Nikdy ale nenabídla nejnižší cenu. Tendry navíc dodnes nejsou kvůli protestům Českých drah dotaženy do konce.

Jedinou dotovanou linkou Arrivy je tak obecní železnice v údolí říčky Desné, kam se firma dostala díky akvizici Veolie Transport. Tamní vozidla ale nepatří Arrivě. Vlastníkem motoráků je spolek obcí a elektrická lokomotiva je půjčená od RegioJetu.