Kontrola výhybek ochromuje železnici, potíže jsou v Plzni i Olomouci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: novak tomas/euro

Tuzemská železnice má zásadní problém. Rentgeny Správy železniční dopravní cesty objevily už v pátek praskliny na nových výhybkách ve stanici Horažďovice. Ukazuje se ale, že výhybky ze stejné série jsou instalovány po celé republice, správa železnic proto nařídila další kontroly a preventivní opatření. Ta se týkají například klíčových uzlů v Plzni a Olomouci. Vlaky jsou nahrazovány autobusy, případně přejíždějí výhybky krokem, spoje nabírají zpoždění.

V Horažďovicích kontroly odhalily poškození pohyblivých částí výhybek (takzvaných jazyků) už v pátek. Od víkendu proto do stanice nemohly vlaky a cestující musely přesedat do autobusů. Spoje na trati Plzeň - České Budějovice tak nabíraly zpoždění až několik desítek minut. To se trochu zlepšilo dnes odpoledne po částečné výměně výhybek, kdy byly vlaky znovu do stanice vpuštěny, musejí ale snížit rychlost na pouhých deset kilometrů v hodině.

Mezitím SŽDC spustila kontrolu v dalších deseti stanicích. Celkem je totiž v železniční síti osazeno přes sto nových výhybek z stejné série. Během dvou dnů se má ukázat, zda jsou Horažďovice výjimkou nebo je vada široce rozšířená. Do té doby se musejí cestující připravit na nemalé komplikace v provozu.

„Všechna opatření správce infrastruktury jsou činěna preventivně a s ohledem na maximální bezpečnost železničního provozu,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní bude SŽDC vadné výhybky reklamovat. Provozní potíže se týkají především Plzně. Na výjezdu na Prahu je rovněž snížena rychlost na deset kilometrů v hodině, směr na Žatec je vyloučen z vlakového provozu úplně a obsluhují jej autobusy.

Podobné je to v Soběslavi na čtvrtém koridoru, kde je po nedávné rekonstrukci zavedena rychlost až 160 kilometrů v hodině. Kvůli výhybkám tu ale vlaky ode dneška jezdí desítkou. Dalšími postiženými stanicemi jsou například Olomouc, Hrušovany u Brna nebo Modřice. „Pro provoz vlaků a naše cestující to je skutečně velký problém,“ podotkl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dodavatelem výhybek je společnost DT Výhybkárna a strojírna, která bere materiál od Třineckých železáren. Výrobce zatím na dotazy E15 nereagoval.