Vítězem privatizace ČSA je konkurenční Travel Service | E15.cz

Vítězem privatizace ČSA je konkurenční Travel Service

Travel Service
Travel Service
• 
ZDROJ: mediafax

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
O České aerolinie mají předběžný zájem Korean Air a Qatar Airways, zní hlavní zpráva ze včerejšího zasedání vlády. Potěšující je už samotný fakt, že se našli hned dva renomovaní zájemci. Vítězem privatizace ČSA se ale už teď může cítit někdo třetí, který se ani o národního dopravce ucházet nemůže. Totiž společnost Travel Service.

Český aeroholding položí na oltář úspěšného odstátnění dceřiných ČSA svou druhou dceru Holidays Czech Airlines (HCA). Konkrétně její charterovou dopravu. Firma bude nadále pouze pronajímat letadla i s posádkou. K všeobecnému překvapení to oznámil ministr financí Miroslav Kalousek. Konec charterů HCA nastane v létě.

Na trhu cestovního ruchu tím vybuchla bomba, neboť Travel Service přijde o největšího konkurenta a významně posílí své dominantní postavení. Dohoda je jasná: stát přestane vozit rekreanty na dovolenou a Travel Service na oplátku stáhne šest žalob proti ČSA za více než 2,5 miliardy korun. Travel Servisu se totiž dlouhodobě nelíbí způsob záchrany národního dopravce, firma hovoří o nerovných podmínkách na trhu. Předmětem kritiky je především státní podpora ve výši 2,5 miliardy korun, díky které ČSA v roce 2009 vybředly z hrozby krachu.

Podle Kalouska případní investoři žádají za riziko plynoucí z žalob státní garance, což je pro stát nepřijatelné. Novou dohodou jsou podle něj České aerolinie očištěny a připraveny pro privatizaci. „Travel Service se o ten trh bude muset poprat s konkurencí, tou už ale nebudou Holidays Czech Airlines,“ doplnil ministr.

Přesto novinka pozorovatele překvapila. Mateřský Český aeroholding totiž před nedávnem HCA od Českých aerolinií koupil za více než půl miliardy korun a nyní se charterového byznysu zbavuje. HCA se navíc loni vymanily ze ztráty a aeroholding s nimi měl velké plány. Neveřejný podnikatelský plán hovořil o zvýšení podílu na charterovém trhu až na polovinu. Loni to byla necelá třetina.

„Rozhodně by měl zpozornět i antimonopolní úřad,“ podotkl jeden ze zasvěcených, který si nepřál být jmenován. Cestovní kanceláře přitom neskrývají obavy z růstu cen.

„Není to jedna z nejlepších zpráv, Travel Service už ceny na příští rok zvýšil,“ uvedl prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek. Podle něj je otázka, jak naloží HCA se smlouvami, které už mají s cestovkami uzavřeny na příští rok. Největšími klienty jsou Exim Tours a Blue Style.

„Ta informace mě velmi překvapila, vůbec jsem neměl tušení, že se něco takového může stát. Pro hodně cestovek to bude problém,“ řekl šéf Eximu Ferid Nasr. Potíž podle něj tkví mimo jiné v tom, že katalogy na léto už jsou hotové. Lídr trhu zájezdů ale komplikace neočekává.

„Můžeme sem přivést další leteckou společnost, ostatně s tím stejně do budoucna počítáme,“ doplnil Nasr. Rovněž v Travel Servisu si nemyslí, že by se zbavili konkurence. „O uvolněné zákazníky, kteří zbudou po odchodu HCA z trhu, jsme připraveni usilovat. Konkurenci v oblasti charterů vnímáme jako velmi silnou například od společností z Polska,“ sdělila mluvčí TS Vlaďka Dufková.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah