Vodochodské letiště může pokračovat v přípravě rozšíření

Letiště Vodochody s přilehlým areálem Aero Vodochody

Letiště Vodochody s přilehlým areálem Aero Vodochody Zdroj: Jan Kouba, Euro

Letiště Vodochody bude pokračovat v přípravách rozšíření, umožňuje to dnes vydané odůvodnění prosincového rozsudku. Řekl to ředitel letiště Martina Kačura, podle nějž tak platí původní souhlasný posudek k vlivu na životní prostředí. Letiště nyní bude pokračovat v územním řízení, o stavební povolení by mohlo požádat nejdřív v květnu.

Proti rozšíření letiště jsou některé obce z okolí. Sdružení Stop Letišti Vodochody, ve kterém je 15 obcí, podá proti rozsudku kasační stížnost, potvrdil dnes prosincové rozhodnutí sdružení starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (TOP 09). „Další postup budeme řešit s právníky,“ dodal.

Ministerstvo životního prostředí může podat do dvou týdnů kasační stížnost, také se bude znovu vyjadřovat podle novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. „Ministerstvo má nyní 15 dní na prostudování rozsudku a případné podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu,“ sdělila dnes mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Městský soud v Praze v prosinci zrušil rozhodnutí ministerstva, které minulý rok zrušilo kladný ekologický posudek EIA, který je podmínkou pro zahájení územního řízení a získání stavebního povolení. „Ztratili jsme 21 měsíců, nyní budeme aktualizovat dokumentaci pro územní řízení,“ uvedl ředitel. Podle něj odůvodnění potvrdilo, že proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) byl správný včetně uvedených podmínek.

Právě to, že rozhodnutí EIA obsahovalo 124 podmínek, kritizovaly některé obce z okolí letiště. Zároveň se obávají hlukové zátěže a nedostatečného řešení odvodnění ploch. S námitkami ohledně dopadů na podzemní vody a hluku se už letiště podle Kačura vypořádalo v aktuální dokumentaci. Mluvčí sdružení Stop Letišti Vodochody a starosta Líbeznic u Prahy Martin Kupka (ODS) už dříve řekl, že obce podají proti prosincovému rozhodnutí soudu kasační stížnost.

Třímiliardová investice

Rozšířené letiště mělo začít fungovat už letos. Z původně továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun.

Ministerstvo vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře znovu prověřovat. V červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci. Zrušení EIA poté Letiště Vodochody napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale v květnu nařídil, v prosinci pak pražský soud rozhodl, odůvodnění dostali účastníci soudu dnes.

Letiště bude ale muset vedle dokumentace EIA překonat ještě jednu podobně složitou překážku. Město Odolena Voda chce vyhlásit v místě chystané křižovatky na dálnici D8 stavební uzávěru, což už oznámilo na své úřední desce. Křižovatku má zaplatit Penta. Platí rovnice, že bez křižovatky nebude ani letiště. V rezortu dopravy pod novým vedením přitom oproti minulým rokům výrazně ochladlo nadšení pro křižovatku, ministerstvo označuje svůj postoj jako neutrální.

O rozšíření letiště ve Vodochodech se diskutuje přes deset let
Červenec 2005 - V tisku se objevily informace, že Aero Vodochody, tehdy vlastněné státem, plánuje na továrním aerodromu otevřít mezinárodní veřejné letiště.
14. března 2006 - Starostové 11 obcí v blízkosti Aera odmítli záměr přeměnit tovární přistávací plochu na letiště.
25. října 2006 - Vláda prodala Aero Vodochody včetně letiště firmě Oakfield z investiční skupiny Penta. Starostové okolních obcí opět vyjádřili své obavy z rozšíření letiště.
13. ledna 2010 - Letiště představilo plány na rozšíření, kapacita by měla dosáhnout 3,5 milionu cestujících ročně (asi třetinu provozu v Ruzyni). Na plány reagovaly okolní obce řadou referend.
9. listopadu 2010 - Letiště Vodochody předložilo ministerstvu životního prostředí (MŽP) novou dokumentaci k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA). Projekt nepočítal s nočním provozem, změnily se koridory a firma slíbila napojení letiště na dálnici. Zástupci obcí plán odmítli s tím, že má stále závažné nedostatky.
9. února 2011 - MŽP vrátilo Letišti Vodochody verzi k dopracování.
7. září 2011 - Letiště v přepracované studii EIA nabídlo lidem v okolí kompenzace. Měl se zřídit speciální účet, na který by se poukazovaly peníze, jimiž by disponovaly obce.
26. září 2011 - Starostové 15 obcí zapojených do iniciativy Stop Letišti Vodochody odmítli návrh na finanční kompenzace.
10. října 2011 - Radní Středočeského kraje souhlasili s dostavbou letiště. Požadovali ale, aby zohlednilo připomínky obcí a minimalizovalo hluk. Později ale kraj svůj názor změnil a v létě 2013 začal s obcemi spolupracovat v boji proti rozšíření letiště.
18. listopadu 2011 - MŽP oznámilo, že se k přepracované verzi studie EIA sešlo na 2000 připomínek. Ministerstvo si pro jejich zpracování nechalo vypracovat nezávislý oponentní posudek.
16. května 2013 - Projekt rozšířeného letiště získal kladný posudek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Zástupci obcí oznámili, že pokud MŽP vydá svůj souhlas se stavbou, obrátí se na soud.
29. října 2013 - MŽP souhlasilo se vznikem letiště. V rámci řízení EIA si ale vymínilo 124 podmínek. Iniciativa Stop Letišti Vodochody následně oznámila, že navrhne zrušení kladného stanoviska k EIA.
3. dubna 2014 - Společnost Letiště Vodochody oznámila, že připravované rozšiřování letiště by mohlo začít na konci roku 2015, hotové by mělo být k letní sezoně roku 2017.
28. dubna 2014 - MŽP začalo prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s EIA netrpí závažnými právními vadami.
13. června 2014 - MŽP zrušilo kladný ekologický posudek.
27. června 2014 - Letiště podalo vůči usnesení MŽP rozklad.
19. září 2014 - Rozkladová komise doporučila ministru životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO), aby potvrdil zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody.
29. října 2014 - MŽP potvrdilo zrušení ekologického posudku.
19. prosince 2014 - Deník E15 uvedl, že Letiště Vodochody žaluje MŽP kvůli tomu, že zrušilo ekologický posudek k rozšíření letiště.
19. ledna 2015 - Pražský městský soud se odmítl zabývat žalobou Letiště Vodochody na MŽP. Letiště následně koncem ledna podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS).
7. května 2015 - NSS nařídil Městskému soudu v Praze, aby se zabýval žalobou Letiště Vodochody na postup MŽP.
15. prosince 2015 - Pražský městský soud vrátil Letišti Vodochody kladný posudek vlivu na životní prostředí EIA.
17. prosince 2015 - Sdružení Stop Letišti Vodochody se vyjádřilo, že obce se budou rozšíření letiště bránit kasační stížností.
15. března 2016 - Letiště Vodochody bude podle vydaného odůvodnění prosincového rozsudku pokračovat v přípravách rozšíření. Platí tak původní souhlasný posudek k vlivu na životní prostředí.