Výběr mýta překonal rekord. Přesto je to méně, než se čekalo

Výběr mýtného od kamionů se v říjnu meziročně zvýšil a posunul hranici nejvyššího měsíčního výběru od zavedení systému v roce 2007. Celkem se vybralo 813 milionů korun, což představuje proti loňsku nárůst o 0,06 procenta. Výsledky za celý rok přesto očekáváním zdaleka neodpovídají.

Uplynulý měsíc byl rekordní především kvůli počtu mýtných transakcí, ukazatel se zvýšil o téměř pět procent na 34 milionů průjezdů. Výši vybraného mýtného ale sráží cena, kterou kamiony za projetí mýtného úseku zaplatí a ta podle statistik v posledních měsících klesá. Proti začátku letošního roku se snížila zhruba o korunu na průměrných 23 korun a 70 haléřů. Nejvyšší ceny za ujeté mýtné úseky provozovatelé kamionů a autobusů platili v roce 2012, kdy projetí úseku stálo v průměru přes 26 korun.

Pokles výběrů podle odborníků způsobují úlevy pro majitele kamionů s ekologickými motory splňujícími ekologickou třídu Euro 5 a vyšší. Těchto vozidel se netýkalo 25 procentní zvýšení cen mýtného za ujetý kilometr v lednu 2011 a poté i 2012.

Výběry mýtného podle jednotlivých měsíců:
Měsíc: 2012 (Kč) 2013 (Kč) Meziročně
Leden 690 493 690 661 425 156 - 4,21 %
Únor 694 112 128 649 538 782 - 6,42 %
Březen 774 145 173 700 998 505 - 9,45 %
Duben 707 730 175 719 792 254 +1,7 %
Květen 765 435 706 734 367 672 -4,06 %
Červen 750 225 440 724 963 226 -3,37 %
Červenec 712 602 309 741 989 850 4,12 %
Srpen 719 904 802 702 912 834 -2,36 %
Září 724 136 936 755 313 187 4,31 %
Říjen 812 870 009 813 329 266 0,06 %

Zdroj ČTK

Změny podmínek sice měly dopravce motivovat k obměně vozového parku, rychlost a rozsah nákupů nových vozidel nicméně úředníky překvapily. Podle odhadu poradenské společnosti Inoxive stát zavedením slev pro ekonomické kamiony přišel jen za loňský rok o 1,8 miliardy korun.

Situaci přílišného cenového zvýhodnění kamionů s třídou Euro 5 plánuje ministerstvo dopravy řešit zdražením sazeb pro tato vozidla. Zatímco kamiony se starším a méně ekologicky šetrným typem motorů mají od ledna zaplatit o 5,2 procenta více, kamionům s Euro 5 se má mýtné zdražit o 6,7 procenta. Zatím jde ale jen o návrh, který dosud nebyl zařazený na jednání vlády, která by o něm měla rozhodnout.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 670 tisíc aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek.

Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, očekával výnos kolem deseti miliard korun.