„Taková příprava je velmi složitá a musí se při ní brát ohled na okolní státy. Ty peníze se neškrtají, jen se přesouvají na další období,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Už loni se ale oproti původním plánům čerpalo méně, místo navržených 45 milionů jen 29 milionů. „Peníze byly čerpány v souladu s rozpisem schváleným odborem strategie ministerstva dopravy,“ uvedl náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Blecha.
Faktická příprava vůbec nezačala
Stát tak v otázce vysokorychlostních tratí žije v podivné schizofrenii. Zatímco poslanci, především členové hospodářského výboru, vrtky dlouhodobě podporují a rádi na jejich přípravu uvolní desítky milionů korun, rezort dopravy přílišné nadšení nejeví. „Bohužel je to důkaz, že faktická příprava vysokorychlostních tratí přes veškeré proklamace ještě pořádně nezačala,“ komentoval to ředitel nevládního Centra pro efektivní dopravu Luděk Vyka.
SŽDC nyní podle Ptačinského zpracovává studie, které mají ukázat nejlepší průchodnost terénem a další parametry.
Česká železnice se svým maximem 160 kilometrů za hodinu za západoevropskými státy v rychlosti výrazně zaostává. Odborníci poukazují na to, že některé vlaky už kvůli tomu české území objíždějí. První vysokorychlostní trať by měla spojit Prahu a Lovosice do roku 2030. Právě poslanci hospodářského výboru ale tento plán ministerstva odsoudili jako málo ambiciozní. Klíčové má být především spojení Praha – Brno.