Z tendru na opravu D1 vypadla nejlevnější firma

Dálnice D1

Dálnice D1 Zdroj: Euro Martin Pinkas

Soutěže o to, kdo generálně opraví dálnici D1, se dále komplikují. Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák dnes oznámil, že u dvou tendrů hodnotící komise vyloučila Dálniční stavby Praha (DSP). Tato firma přitom přispěchala s nejnižší cenou.

Společnost zatím nemá oficiální oznámení od ŘSD, takže se k věci nechce příliš vyjadřovat. „Za svou nabídkou si ale stojíme a dá se předpokládat, že podáme námitku,“ uvedla mluvčí Edita Novotná. Každá námitka ovšem posouvá termín uzavření smlouvy s dalšími uchazeči. Pokud by se navíc do věci vmísil antimonopolní úřad, bude odklad trvat minimálně 45 dní. ŘSD by navíc podle Čermáka s podpisem smluv počkalo až na definitivní verdikt úřadu, který ovšem nevážou žádné lhůty.

Trasa dálnice D1

Dálnice D1Dálnice D1 | RSD

Nejnižší nabídky na modernizaci D1Nejnižší nabídky na modernizaci D1 | E15

Interně si proto už silničáři určili termín, do kdy je třeba smlouvy podepsat, aby mělo zahájení stavby ještě letos smysl. Tento nejzazší datum ovšem ŘSD tají, aby nedalo firmám do ruky nátlakovou zbraň. „O nabídce Dálničních staveb se vedli dlouhé odborné diskuse, a to především o technickém řešení,“ uvedl Čermák. DSP prý přišly s variantou, kterou zadávací dokumentace nepřipouští. Dálnice se má rozšířit o 75 centimetrů na každé straně, firma prý ale zvolila řešení s rozšířením do středového pásu a u některých položek tak neuvedla cenu.

Na řadu tak přicházejí druhé firmy v pořadí. Eurovia na úseku Šternov – Psáře nabídla o 24 milionů vyšší cenu, celkem 523 milionů. Sdružení Colas a Porr pak pro úsek Loket – Hořice o 76 milionů vyšší cenu, celkem 624 milionů. Celkem je v běhu pět soutěží, u prvních tří už některé neúspěšné firmy námitky podaly. Termín zahájení prací, původně určen na konec března, tak vůbec není jistý. Všech pět úseků přitom patří na dálnici k nejhůře poškozeným. Vyhlídka na generální rekonstrukci totiž vedla k omezení investic do běžné údržby.