Za zpožděný let kompenzace až 600 eur, potvrdil Brusel

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Cestující, jejichž let nabral zpoždění tři a více hodin, mohou získat odškodnění až 600 eur. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie, který tím potvrdil svůj dřívější verdikt. Týká se to ale jen případů, kdy zdržení nezpůsobily mimořádné okolnosti, jako je stávka nebo špatné počasí. Dnešní rozsudek potvrzující nárok na kompenzace upřesňuje nejednoznačný výklad, jež tuto problematiku dosud provázel.

Podle evropských směrnic lidé mohou žádat v případě zrušení letu o náhradu od 250 do 600 eur. Dle lucemburského soudu je možné na pasažéry, kterým byl let zpožděn o více než tři hodiny, nahlížet jako na ty, jimž byl zrušen.

Na rozdíl od předchozích verdiktů, které bylo možné uplatnit na konkrétní příklady, je dnešní rozhodnutí plošné a stává se závazným výkladem příslušné evropské směrnice o odškodnění leteckých cestujících. Podle ředitele firmy Click2Claim Františka Herynka, jehož společnost se zabývá vymáháním kompenzací v letecké dopravě, se takový verdikt dal očekávat. Nebylo ovšem jisté, zda se rozhodnutí soudu bude vztahovat i na starší případy. „Báli jsme se, že soud své předchozí verdikty potvrdí s platností ode dneška,“ řekl pro E15.cz.

Z rozhodnutí vyplývá, že se podle něj budou řídit i dva roky staré případy. Nárok lze totiž uplatnit až 24 měsíců od zpožděného či zrušeného letu. „Verdikt tak předčil naše očekávání,“ dodal Herynk.

Pokud by ovšem letecký přepravce prokázal, že zpoždění zapříčinily mimořádné okolnosti, jimž nebylo možné zabránit a které jsou mimo jeho kontrolu, pak kompenzaci vyplácet nemusí. EU mezi takové okolnosti zahrnuje stávku či nepříznivé počasí.

O opětovné posouzení evropské směrnice Lucemburk požádaly britský a německý soud. Chtěly tak před vynesením verdiktů v konkrétních případech vyjasnit dosavadní rozdílný výklad unijního práva.

Asociace evropských leteckých společností uvádí, že včas přistane jen 77 procent spojů tradičních aerolinek a 60 procent letů nízkonákladových dopravců. V sezóně je situace ještě horší.

Z vymáhání kompenzací za zpožděné lety se stává zajímavý byznys. Na českém trhu donedávna působila pouze jedna firma, Click2Claim, která se tímto podnikáním zabývala. Letos jí vznikla konkurence v podobě společností Skyplan.cz a Kompenzomat.cz.