Se zhruba půlročním zpožděním chorvatský ministr dopravy Siniša Hajdaš Dončić oficiálně otevřel v dalmatském Zadaru nový přístav určený pro trajekty. Jeho stavba přišla v přepočtu na téměř čtyři miliardy korun, kvůli sporům mezi radnicí a ministerstvem námořnictva, dopravy a infrastruktury ale při otevření chyběli jak starosta, tak šéf zadarského regionu. Nelíbí se jim totiž, že projekt není úplně hotový.
Nový přístav Gaženica leží v průmyslové zóně zhruba pět kilometrů jižně od historického centra, ze kterého až dosud vyplouvaly trajekty na ostrovy Ugljan nebo Dugi otok. V částečném provozu byl od začátku loňského července, kdy začal sloužit pro zaoceánské lodě nebo mezinárodní linku do italské Ancony.
Nyní si na změnu budou muset zvyknout nejen místní obyvatelé, ale v sezóně i desetitisíce turistů včetně těch českých, pro které je Zadar vstupní branou na některé jaderské ostrovy.
Představitelům samosprávy nejvíce vadí, že se o změnách v plavebním řádu dozvěděli na poslední chvíli. Zadarski list cituje starosty obcí na ostrovech, kterým chybí dostatečná náhrada přímého spojení s centrem Zadaru. Právě tam míří každý den nejen školáci, ale i lidé za prací či do úřadů.
S otevřením nového přístavu měly být uvedeny do provozu nové osobní linky mezi ostrovy a zadarským starým městem. Podle webu rejdařství Jadrolinija zatím ale funguje jen jedna, do přístavu Preko.