Zakletá soutěž. Rychlotratě míří znovu k ledu

Studíe na výstavbu rachlotratí byla znovu odložena

Studíe na výstavbu rachlotratí byla znovu odložena Zdroj: drugitir.si

Správa železniční dopravní cesty zrušila soutěž na vypracování studie příležitostí, ze které měly vzejít plány na budování vysokorychlostních tratí (VRT). Informace byla oznámena ve věstníku veřejných zakázek.

Zakázka za 25 milionů korun se zdá být zakletá, neboť k jejímu zrušení došlo už potřetí. Budování takzvaných vrtek se tak navzdory všem barevným mapkám, ministerským prohlášením a přeshraničním memorandům odsouvá do nedohledna. Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského byla zakázka zrušena kvůli nedávné policejní razii a následnému vyšetřování. Policie si odnesla veškeré dokumenty včetně podaných nabídek.

„Nad dokumentací jsme zcela ztratili kontrolu, takže nemělo cenu pokračovat v soutěži,“ uvedl Ptačinský. Správa železnic nyní řeší, jak bude dál postupovat. V soutěži byli čtyři zájemci. Podle serveru iDnes.cz podalo nejlevnější nabídku sdružení Centra pro efektivní dopravu a francouzské společnosti Egis Rail.

Petr Šlegr z CEDOP hovoří v souvislosti se zrušením zakázky o promarněných třech letech. Policejní razie se týkala i podobně důležité zakázky na technická řešení VRT. Z té má vzejít návrh nových norem pro stavbu vysokorychlostních tratí. Zakázku vyhrál Sudop Praha ve sdružení s asociací železničního průmyslu ACRI. Zásah policie se týkal i Sudopu a dalšího účastníka soutěže, Výzkumného ústavu železničního. Podle strategických dokumentů ministerstva dopravy má být první českou vysokorychlostní tratí úsek z Prahy do Lovosic, hotov by měl být do roku 2030. Správa železnic už ale přiznává, že to nelze stihnout.