Zastaralá letadla British Airways pálí nad Atlantikem tuny kerosinu navíc

Spotřeba paliva leteckých společností

Spotřeba paliva leteckých společností Zdroj: theicct.org

Aerolinka British Airways při svých letech nad Atlantikem spotřebuje o 51 procent více kerosinu než například společnost Norwegian. Největší vliv na to má staří letecké flotily a počet sedadel. Vyplývá to z analýzy Mezinárodní rady pro čistou dopravu, o které informoval týdeník Economist.

Studie vychází z dat o dvacítce největších dopravních společností, které létají mezi Evropou a Spojenými státy. Při počítání efektivity se využívají tři proměnné – spotřeba, vzdálenost a počet dopravených pasažérů. Nejefektivněji podle výsledků létá norská aerolinka Norwegian, která spotřebuje jeden litr paliva na kilometr na dopravu 40 cestujících. British Airways potom nad Atlantikem se stejnou spotřebou o kilometr blíže cíli přiblíží jenom 27 pasažérů.

Norové se do čela žebříčku dostali díky tomu, že na trase používají převážně nové Boeingy 787-8s, do kterých se vměstná více cestujících. Průměrné staří celé flotily jsou dva roky. Norwegian navíc nemají žádnou byznys třídu, snaží se prorazit na transatlantické lince s low-costovými lety.

Spotřeba leteckých společností na transatlantických linkách

Spotřeba paliva leteckých společnostíSpotřeba paliva leteckých společností | theicct.org

Britové oproti tomu používají starší Boeingy 747, průměrné stáří jejich flotily je 15 let. Byznysová a první třída tvoří skoro čtvrtinu jejich míst. British Airways ovšem chtějí do roku 2023 zmíněná letadla nahradit novými Airbusy A350.

Lety britské společnosti tvoří desetinu transatlantické přepravy, a proto by omlazení flotily mohlo vést k pozitivním změnám pro životní prostředí. Jenom na své nejvytíženější trase mezi New Yorkem a Londýnem vzlétnou Britové celkem šest tisíckrát. Významně tak přispívají k celkové emisní zátěži z letecké dopravy, která v budoucnosti ještě poroste.