Železničáři koupí evropské zabezpečení za miliardu

snímač ETCS

snímač ETCS Zdroj: wikimedia

Pravidla schengenského prostoru o volném přeshraničním pohybu si pomalu nacházejí cestu i na železnici. Správa železniční dopravní cesty se definitivně rozhodla pro pořízení evropského zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System), který má umožnit průjezd vlaků po hlavních evropských koridorech bez přepřahání či dovybavování lokomotiv národními systémy.

Pro začátek Češi ETCS instalují na prvním koridoru mezi Kolínem a státní hranicí s Rakouskem a Slovenskem. Hodnota vypsané zakázky je téměř miliarda korun. Systém by měl fungovat od ledna. „Jde především o komunikaci hnacích vozidel s tratí, která musí být plně kompatibilní se standardy Evropské unie. Že s tím umíme zacházet, jsme si vyzkoušeli na pilotním projektu, který funguje dobře,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Nový způsob zabezpečení se zkouší na krátkém úseku Poříčany - Kolín. Pilotní projekt zrealizovalo konsorcium firem Anslado STS Italy a Ansaldo STS France s hlavním subdodavatelem AŽD Praha.

Podle Hally novinka, na kterou přispějí evropské fondy, mimo jiné umožní vlakům jezdit rychleji.

ETCS by měl postupně nahradit zhruba dvě desítky národních zabezpečovacích systémů v Evropě. Systém například umí - stejně jako další zabezpečovače - aktivně zasáhnout do řízení vlaku při selhání strojvedoucího. Sleduje třeba dodržování návěstí, maximální rychlost, dodržování trasy nebo přechodná omezení na trati.

Rozdílnost zabezpečovacích zařízení v jednotlivých státech se považuje za jednu z hlavních překážek neomezeného pohybu vlaků v Evropě. ETCS je součástí širšího projektu ERTMS (European Rail Traffic Management System). Vedle zabezpečení je součástí ERTMS například i komunikace. Komunikační systém GSM pro železnici (GSM-R) dělala pro první koridor firma Kapsch.