Železničáři koupí evropské zabezpečení za miliardu

Pro začátek Češi ETCS instalují na prvním koridoru mezi Kolínem a státní hranicí s Rakouskem a Slovenskem. Hodnota vypsané zakázky je téměř miliarda korun. Systém by měl fungovat od ledna. „Jde především o komunikaci hnacích vozidel s tratí, která musí být plně kompatibilní se standardy Evropské unie. Že s tím umíme zacházet, jsme si vyzkoušeli na pilotním projektu, který funguje dobře,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Nový způsob zabezpečení se zkouší na krátkém úseku Poříčany - Kolín. Pilotní projekt zrealizovalo konsorcium firem Anslado STS Italy a Ansaldo STS France s hlavním subdodavatelem AŽD Praha.
Podle Hally novinka, na kterou přispějí evropské fondy, mimo jiné umožní vlakům jezdit rychleji.
ETCS by měl postupně nahradit zhruba dvě desítky národních zabezpečovacích systémů v Evropě. Systém například umí - stejně jako další zabezpečovače - aktivně zasáhnout do řízení vlaku při selhání strojvedoucího. Sleduje třeba dodržování návěstí, maximální rychlost, dodržování trasy nebo přechodná omezení na trati.
Rozdílnost zabezpečovacích zařízení v jednotlivých státech se považuje za jednu z hlavních překážek neomezeného pohybu vlaků v Evropě. ETCS je součástí širšího projektu ERTMS (European Rail Traffic Management System). Vedle zabezpečení je součástí ERTMS například i komunikace. Komunikační systém GSM pro železnici (GSM-R) dělala pro první koridor firma Kapsch.