Železnice pro dopravce zlevní, rozdíl doplatí stát

Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.

Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice. Zdroj: Michael Tomeš_E15

Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
Pantograf přezdívaný "Žabotlam" na Nádraží Holešovice.
DOTACE S OTAZNÍKEM. Stanice Horažďovice-předměstí po rekonstrukci za 700 milionů korun splňuje unijní podmínky pro provoz nových dotovaných vlaků. Dotace ale může zhatit přímé zadání provozu Českým drahám.
Lokomotiva
12
Fotogalerie

Společnosti provozující dopravu na železnici dostanou počátkem příštího roku od státu dárek. Správa železniční dopravní cesty od základu změní systém zpoplatnění jízdy po kolejích. Podle aktuálních propočtů bude výsledkem úspora na straně dopravních společností ve výši 600 milionů korun. Z toho většina připadne na nákladní vlaky.

 

„Výkony všech dopravců za rok 2016 jsme přepočítali podle nových pravidel a všichni dopravci, včetně osobních, uspoří,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Podle ní změna vychází vstříc evropské legislativě i strategii ministerstva dopravy. To chce dlouhodobě dostat na koleje více nákladu. V rozpočtu správy železnic tím ale vznikne další díra.

Zatímco loni dopravci zaplatili za použití kolejí zhruba 4,1 miliardy korun – a podobně tomu bude i letos – v příštím roce se suma sníží na 3,5 miliardy korun. Rozdíl zalátá stát, konkrétně Státní fond dopravní infrastruktury, jemuž takový postup umožňuje od letošního roku novela zákona.

Železničáři a dopravní fond chtějí za tím účelem uzavřít pětiletou smlouvu. Dopravci jsou ale v hodnocení novinky zatím opatrní a nové ceny propočítávají.

Zástupci společnosti ČD Cargo nicméně hodnotí kladně, že nový systém bude i nadále zvýhodňovat takzvané vozové zásilky, tedy svozy a rozvozy jednotlivých vagonů s různým zbožím. To je pro firmu dlouhodobě ztrátová činnost. „Avšak ani zachování těchto cen neznamená srovnání podmínek ke vstupu na infrastrukturu mezi železniční a silniční dopravou,“ připomněl mluvčí mateřské skupiny České dráhy Radek Joklík.

Stát zavedl na jednotlivé vozové zásilky od loňského roku slevy osmdesát procent ze základní sazby, čímž podle Šubové přišla loni správa železnic o 450 milionů korun. Kromě ČD Carga slevu využila také konkurenční společnost AWT, poměr mezi oběma firmami ale železničáři nechtějí zveřejnit. Příští rok by měla přeprava jednotlivých zásilek ještě dále zlevnit.