RegioJet zavádí čtvrtou třídu, dráhy mluví o cenové válce

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš/E15

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Pohled do vagonu RegioJetu
Palubní personál RegioJet
Na trať mezi Prahou a Havířovem poprvé vyjely soupravy RegioJet.
13
Fotogalerie

Společnost RegioJet rozšíří od března počet tříd ve svých žlutých vlacích na čtyři, když nově zavede nejlevnější kategorii zvanou Low-cost. Ta bude bez obsluhy a občerstvení, nejlevnější jízdenky budou stát 99 korun.

Obecně bude společnost prodávat jízdenky do Low-costu o pětinu levněji než do dnešní třídy Standard. Dalšími kategoriemi jsou Relax a Business. „Reagujeme na rozšíření poptávky ze strany těch cestujících, kteří jednoznačně preferují nejvýhodnější cenu a nevyžadují během cesty obvyklý servis - spíše je pro ně nabídka občerstvení ze strany palubního personálu rušivá,“ uvedl majitel společnosti Radim Jančura.

Firma pro nejnižší třídu vyčlení samostatné vagony, o které chce prodloužit své stávající vlaky. To se týká především nově zavedené linky mezi Prahou a Brnem, kde by měly brzy začít jezdit až desetivozové žluté soupravy. Nyní čítají šest až sedm vagonů. Na brněnskou linku se společnosti podařilo proniknout v prosinci navzdory odporu Českých drah, které zde mimo jiné provozují své nejnovější soupravy Railjet.

Právě Brna by se měla především týkat nabídka akčních jízdenek za 99 korun, dnes tu nejlevnější jízdenka RegioJetu stojí 140 korun.

Drahám se postup konkurenta nelíbí. "České dráhy předpokládaly rozpoutání cenové války ze strany Regiojetu, stejně jako tomu bylo i v předchozích případech na jiných tratích nebo na autobusových linkách," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle něj budou dráhy na tento krok reagovat, dopředu ale nechtějí nic vyzradit.

Základní jednosměrná jízdenka mezi Prahou a Brnem v českodrážním Railjetu dnes stojí 350 korun, se zákaznickou kartou IN50 polovinu. Dráhy ale na trati používají takzvanou relační slevu, kterou zavedly mimo běžný tarif, takže i bez karty lze jízdenky koupit za cenu kolem dvou set korun.

Regiojet se nařčení z rozpoutání cenové války brání. Mluvčí Aleš Ondrůj poukazuje na to, že firma je na trati nová a chce ukázat své služby cestujícím. Navíc zde jezdí na rozdíl od drah bez dotací. Dráhy pak dotovanými vlaky konkurují i autobusům RegioJetu, například na lince Praha – České Budějovice zavedly v prosinci nový rychlý expres. Jeho dotování státem RegioJet považuje za nezákonné. I pro tuto relaci mají dráhy nižší cenu mimo obvyklý tarif.  

Podobná cenová válka mezi oběma společnostmi se rozpoutala i na podzim roku 2011, kdy RegioJet poprvé vyjel na koleje s cestujícími a začal obsluhovat relaci Praha – Ostravsko. Dráhy tehdy prudce snížily ceny jízdenek; žlutý konkurent je označil za predátorské. Věc dodnes nebyla vyřešena, čeká se na výrok Evropské komise. Naopak v jiné kauze byl za predátora Jančura, když dostal pokutu za cenové vytlačení konkurenční Asiany z autobusové linky Praha – Brno v letech 2006 a 2007.

Video placeholde
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek • Michal Nosek, Jan Pavec