Zpoždění? Mohou za něj pomalé vagony, tvrdí dráhy

České dráhy

České dráhy Zdroj: ceskelokomotivy.blog.cz

České dráhy se rády chlubí přesností svých vlaků. Podle podnikových statistik přesahuje 90 procent, nejčastější příčiny zpoždění jdou přitom na vrub externím vlivům jako jsou nehody na přejezdech nebo sebevrazi. Vlaky ale mohou zpozdit i pomalé vagony, které se shodou okolností ocitnou zapřažené na jinak rychlém expresu. Takovou zkušenost udělali v neděli cestující expresu Landek z Žiliny do Prahy.

Kvůli prázdninám a s nimi spojeném velkém zájmu o cestování vlakem musely dráhy mezinárodní vlak v Bohumíně prodloužit, doplatily ale na nedostatek vagonů pro rychlost 160 kilometrů v hodině. Hlášení ve vlaku pak pasažérům oznámilo, že kvůli starším pomalým vagonům bude mít vlak zpoždění. Anglická verze hovořila o „technických důvodech“.

Vlak nakonec nabral zhruba čtvrthodinové manko. „Vozů na 160 kilometrů v hodině je omezené množství, takže když je potřeba zvládnout zvýšenou frekvenci, tak musíme zapojit i pomalejší vagony. Občas se to stává,“ komentoval to mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle statistik právě mezinárodní vlaky vykazují největší míru zpoždění, kolem 75 procent. Dodržovat jízdní řád na dlouhých trasách napříč Evropou je těžší, než u vnitrostátních spojů. Pokud jde o příčiny na straně dopravce, zdržuje vlaky nejvíce čekání na přípoje nebo křižování na jednokolejných tratích. Pro letošek si navíc dráhy daly pro koridor Ostrava – Praha značné časové rezervy kvůli chystaným stavebním pracím.