Ztráta RegioJetu se prohlubuje. Můžou za to dumpingové ceny ČD, říká Jančura | E15.cz

Ztráta RegioJetu se prohlubuje. Můžou za to dumpingové ceny ČD, říká Jančura

RegioJet v Ostravě
RegioJet v Ostravě
• 
ZDROJ: CC BY-SA 2.0: Petr Dadak

ČTK, vrb

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Železniční společnost RegioJet, která patří do skupiny Student Agency, vykáže i za loňský rok ztrátu. Zatímco za rok 2011 činila 50 milionů korun, tentokrát bude ještě o něco vyšší, uvedl majitel společnosti Radim Jančura. Zdůvodnil to nízkými cenami jízdenek kvůli dumpingovým cenám Českých drah (ČD). Kvůli nim už s ČD přes rok vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) správní řízení.

Jančura odmítá spekulovat, co by se stalo, kdyby ÚOHS rozhodl v jeho neprospěch. „Nemůžeme neuspět, je to čítankový případ, kdy České dráhy zneužívají svého dominantního postavení na trhu, tedy na trati Praha - Ostrava. ÚOHS je však bohužel strašně pomalý,“ řekl Jančura.

Když v září 2011 zahájil provoz vlaků z Prahy do Ostravy, chtěl nasadit cenu základní jízdenky na 420 korun, ČD tutéž prodávaly za 430. „Dneska se jezdí za 295 korun, a když si koupíte lístek alespoň týden dopředu, tak za 210,“ uvedl Jančura. Už od začátku šlo však u obou dopravců získat jízdenku výrazně levněji. Vstupem Leo Expressu na trať loni na podzim začala mezi třemi konkurenty doslova , na níž vydělal především cestující.

Kvůli tomu jsou tržby RegioJetu za loňský rok nižší, než očekával. Celkově se ale společnosti Student Agency dařilo velmi dobře, vydělala 130 milionů korun. I nadále si Jančura stojí za názorem, že na konci letošního roku jeden z dopravců z trati odejde a stále tvrdí, že to budou ČD. „Podle našich výpočtů měly loni vlaky Pendolino ztrátu 636 milionů korun za předpokladu, že převezly stejný počet cestujících jako v roce 2011. Společně s expresy to vychází na ztrátu 800 milionů,“ řekl Jančura.

Napjatě také očekává, jak se zachová ministerstvo dopravy v případě, že skutečně zruší výběrové řízení na provozovatele rychlíků Olomouc - Krnov - Ostrava kvůli tomu, že v něm zůstane pro nezpůsobilost Arrivy jediný uchazeč, tedy RegioJet. „Pro nás to komplikaci neznamená, ale pro daňového poplatníka ano. Pokud do měsíce od zrušení vypíše výběrové řízení nové, bude to dobré znamení. Pokud ne, znamenalo by to, že nejspíš sleduje zájmy Českých drah,“ řekl Jančura.

Moody's zváží zhoršení ratingů Českých drah

K hospodaření Českých drah se dnes vyjádřila také agentura Moody's. Ta dnes umístila ratingy společnosti do režimu přehodnocení kvůli jejich možnému zhoršení. Reaguje tak na pokles tržeb z nákladní přepravy a nečekaně nízké příjmy z prodeje aktiv.

Moody's v současnosti hodnotí úvěrové závazky Českých drah stupněm Baa1. České dráhy se nyní podle agentury v oblasti nákladní dopravy potýkají se zpomalením hospodářské aktivity v České republice a agresivní cenovou konkurencí.

Čistá ztráta Českých drah v loňském prvním pololetí stoupla na 494 milionů korun ze 109 milionů před rokem. Provozní zisk zůstal zhruba beze změny na 2,9 miliardy korun.

Autor: ČTK, vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah