Dopravní stavbou roku se staly obchvat Plzně nebo tramvajová trať v Praze
25. června 2024 proběhlo slavnostní vyhlášení 21. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2023.
Hlavní cenu – titul České dopravní stavby za rok 2023 obdrželo celkem pět projektů, byla udělena jedna cena poroty, osm staveb obdrželo cenu garantů a partnerů, tři ceny rozdali mediální partneři soutěže a v neposlední řadě se předala i cena veřejnosti. Ocenění výhercům předali ministr dopravy ČR, Martin Kupka, místopředsedové PSP ČR, Věra Kovářová a Karel Havlíček, primátor Prahy, Bohuslav Svoboda, a Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Galavečer se konal na symbolickém místě, v nově zrekonstruovaných secesních prostorách Fantova sálu na Hlavním nádraží v Praze.
Hlavní tituly České dopravní stavby, technologie a inovace roku získala v kategorii Silniční a dálniční stavby nad 150 mil. Kč stavba Městského okruhu v úseku Křimická (Chebská) – Karlovarská v Plzni od přihlašovatele Metrostav. V kategorii Silniční a dálniční stavby do 150 mil. Kč zvítězilo odstranění úrovňového přejezdu v obci Ktová od přihlašovatele SILNICE a.s. Tramvajová trať Divoká Šárka – Dědina od přihlašovatele Subterra proměnila titul v kategorii Železniční a tramvajové stavby nad 150 mil. Kč. Přihlašovatel AVERS získal za rekonstrukci výpravní budovy Praha hlavní nádraží titul v kategorii Dopravní stavby (ostatní). Poslední z pěti předaných titulů byl v kategorii Dopravní stavby realizované v zahraničí, kde se umístila rekonstrukce vrat komory a hráze VD Gabčíkovo od přihlašovatele Metrostav.
Cenu poroty získala v kategorii Silniční a dálniční stavby nad 150 mil. Kč stavba Šlovice – Přeštice, přeložka od přihlašovatele PRAGOPROJEKT.
Cenu garantů a partnerů předalo Ředitelství silnic a dálnic, které ocenilo obchvat v Bludově přihlašovatele STABAG. Cenu Prahy obdržela Tramvajová trať Modřany – Libuš od METROPROJEKT Praha. Správa železnic udělila svou cenu za Optimalizaci trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) přihlašovatele EUROVIA. Cenu ŘVC dostal Metrostav za Přístaviště Poděbrady pro osobní lodní dopravu a malá plavidla. Cena SDT putovala za rekonstrukci vozovny Slovany Plzeň od Plzeňských městských dopravní podniků. Cenu České silniční společnosti obdržela stavba Hradec nad Svitavou – Lačnov od přihlašovatele SILNICE a.s.
Cenu ČKAIT pro projektanta, Ing. Martina Řehulku, vyhrálo přemostění v Blansku přihlašovatele Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Cenu ČKAIT pro stavbyvedoucího, Ing. Radka Lišku Ph.D,. obdržela rekonstrukce vrat komory a hráze VD Gabčíkovo od Metrostavu.
Ceny mediálních partnerů předali časopis Silnice Železnice přihlašovateli Subterra za tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědina, časopis SKYPAPER přihlašovateli SUDOP PRAHA za modernizaci trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim a časopis Stavebnictví přihlašovateli PRAGOPROJEKT za stavbu Šlovice – Přeštice, přeložka.
Cena veřejnosti, kterou rozhoduje anketa na oficiálních stránkách soutěže, vyhrála stavba Šlovice – Přeštice, přeložka od přihlašovatele PRAGOPROJEKT.
Součástí večera byli tradičně oceněni také studenti technických vysokých škol. V rámci soutěže o nejlepší ročníkovou, bakalářskou a diplomovou práci z oboru doprava a dopravní stavitelství byly uděleny ceny rektorů, děkanů a hlavních patronů. Konkrétně se rozdělovala ocenění zástupců ČVUT v Praze, VUT v Brně, Univerzity Pardubice, Západočeské univerzity v Plzni a Technické univerzity v Liberci. Výherci z řad studentů obrželi i finanční odměnu v hodnotě pěti až dvaceti tisíc korun. Celkem tak bylo s předchozími ročníky rozděleno již 2 230 000 Kč.
„Podpora studentů je pro nás klíčová, obzvlášť v kontextu technických oborů, kde je lidí nedostatek. Chceme mladé zkrátka více motivovat ke studiu i zapojování se do praxe, “ říká Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví, který byl již po několikáté partnerem soutěže a od příštího ročníku převezme její organizaci do své režie.
„Jsme velmi rádi, že můžeme převzít štafetu a dále se teď na poli inovací a technologií ve stavebnictví inspirovat a posouvat dál. Chceme nadále oceňovat české firmy a projekty včetně studentských, které naše odvětví posouvají vpřed,“ popisuje změnu ve vedení soutěže Jiří Nouza. V závěru galavečera byla zároveň odkryta také nová vizuální identita soutěže pro příští ročníky. Snaha o podporu mladých se netýkala jen Studentské soutěže České dopravní stavby, ale promítla se také do kulturního programu galavečera, který se rozezněl hudbou v podání studentů HAMU.