Proč by se v digitální éře měli strojaři scházet na veletrhu? Brno nabízí odpověď

Robotizace ve strojírenství.

Robotizace ve strojírenství. Zdroj: BVV

rop
Diskuze (0)

Dávno jsou pryč časy, kdy stačilo mít hezké výstaviště a prestižní jméno. Aby dnes veletrh přitáhl firmy a jejich exponáty, potřebuje hlavně bohatý doprovodný program. Jedině tak se stane místem, kde se nebudou jen prohlížet výrobky, ale také navazovat partnerství. Tímhle pravidlem se řídí i pořadatelé Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Letošní, už 66. ročník probíhá od 7. do 10. října.

Byznys dělají lidé. Jakkoli o úspěchu a zaměření často rozhodují vnější podmínky, trendy a dnes i regulace, vždy to platilo, platí a snad bude platit i v éře umělé inteligence. Do ní vstupuje brněnský strojírenský veletrh s takzvaným matchmakingem. Výraz typický pro počítačové hry s větším počtem hráčů se dá vnímat i obecně jako propojování (ostatně slovo matchmaker původně označovalo svatebního dohazovače). Letošní akce zaměřená tímto směrem má podtitul Kontakt-Kontrakt.

„Veletrhy potvrdily, že fyzické setkání a možnost vidět technologie v reálném provozu jsou v B2B světě nenahraditelné. Zejména u složitých průmyslových řešení je osobní kontakt a možnost ‚osahat si‘ produkt tím, co rozhoduje o důvěře a dalším obchodním vztahu,“ říká ředitel strojírenského veletrhu Michalis Busios.

Že to stále platí, se prokázalo i za pandemie covidu, která přinesla omezení osobního kontaktu, ve výstavnictví ale naštěstí jen dočasně. Zatímco v jiných oborech se mnohem více prosadila digitální komunikace, podle Busiose právě přerušení veletrhů ukázalo větší potřebu osobního setkávání: „Digitální platformy podporují přípravu a navazují komunikaci. Ale samotný veletrh je tím místem, kde se dělají zásadní rozhodnutí, vznikají partnerství a formují nové směry. Pandemie tak paradoxně posílila jejich význam, protože ukázala, jak moc osobní setkání chybí a jak velkou hodnotu má, když se celý obor potká na jednom místě.“

Jak zajistit dostupnou energii

Každá doba má svá silná témata. Proto se letošní dění na brněnském výstavišti nese mimo jiné ve znamení energií. Konkrétně od Fóra Svazu energetiky ČR pořadatelé čekají konkrétní výstupy. „Cílem akce je přijít s konkrétními návrhy a řešeními. Například jak zajistit bezpečné a cenově dostupné dodávky energií, jak se bude rozvíjet energetická infrastruktura nebo jaké jsou budoucí potřeby energetiky a průmyslu,“ popisuje vedoucí marketingu Veletrhů Brno Michal Svoboda.

Zúčastnit by se jej měli zástupci největších energetických i průmyslových firem z Česka. Manažerský summit DefenCEO se zase zaměří na jinou velmi aktuální oblast, a sice zakázky v obranném průmyslu.

Robot-basketbalista

Vyhnout se nelze ani robotizaci. V největším pavilonu celého areálu se tak poprvé otevře expozice ROBOTY 2025. Společnost ABB zde představí nejnovější generaci těch kolaborativních, a firma Fanuc dokonce přiveze robota–basketbalistu. Komentované prohlídky vybraných vystavovatelů pak nabídne trasa MSV Tour: Robotika na vlastní oči.

Do budoucnosti průmyslu má pomoci nahlédnout i opakovaný projekt Digitální továrna 2.0. Jejím zlatým partnerem je Národní centrum Průmys­lu 4.0 a součástí bude i digitální stage s řadou případových studií, rozhovorů či prezentací. Na přetřes přijde nejen digitalizace a robotizace, ale také třeba energetická optimalizace ve firmách.

Do stejného soudku – včera futuristického, dnes už více reálného – patří i projekt pavilonu autonomie. Má ukázat, jak se autonomní technologie mohou uplatnit například ve vnitrofiremní logistice nebo výrobních procesech. Leccos si mají vystavovatelé mít možnost vyzkoušet i přímo v areálu výstaviště, dokonce se zpětnou vazbou od návštěvníků a investorů.

Vystavovat nestačí

A právě o to z velké části jde. Nejen vystavovat, ale také diskutovat, prezentovat produkty v akci a oslovovat potenciální investory. „Vystavovatelé si velmi dobře uvědomují, že dnes už nestačí jen postavit expozici a čekat, kdo přijde. Připravují si program na stánku, zapojují se do konferencí a panelových diskuzí, pořádají vlastní workshopy nebo networkingové akce. Chtějí být vidět nejen fyzicky, ale i obsahově, a využívají veletrh jako příležitost, jak ukázat svoji odbornost a navázat konkrétní kontakty,“ říká Michalis Busios. Tento posun vnímá jako zásadně pozitivní, protože dělá veletrh atraktivnější pro návštěvníky a zvyšuje hodnotu účasti pro samotné firmy.

Jsou to ale právě pořadatelé, kdo musí takovému nastavení jít naproti. Podle ředitele veletrhu roste význam kvalitního konferenčního programu a propojování jednotlivých oborů. A také proto je velmi důležité nezůstat jen u strojírenství v jeho užším vymezení. Posledním důležitým atributem je zaměření na aktuální trendy. Sami pořadatelé mezi ně letos zařazují již zmíněnou energetiku a propojení strojírenství s obranným průmyslem.

S identifikací trendů často pomáhají odborní partneři, tedy asociace, svazy nebo univerzity. „Vycházíme také z diskuzí s vystavovateli a z interních průzkumů mezi vystavovateli i návštěvníky,“ dodává Michal Svoboda. Silný doprovodný program pak podle něj působí jako lákadlo pro potenciální vystavovatele. „Často se stává, že právě odborný obsah přitáhne klíčové firmy, které chtějí být jeho součástí, a zároveň se kolem něj začne přirozeně formovat komunita vystavovatelů. My pak aktivně oslovujeme lídry oboru a propojujeme je s návštěvníky i partnery, aby téma žilo napříč celým veletrhem,“ upřesňuje.

Tradice a inovace

Ovšem nejen moderními trendy živ je průmysl. Některá témata přetrvávají, nebo dokonce i nabývají na významu. Velký zájem proto pořadatelé čekají o veletrh Transport a Logistika opakující se jednou za dva roky. I k němu se váže konference – Innovative Logistics. Expozice Packaging Live pak návštěvníkům představí kompletní funkční balicí linku, od prvního kroku až po finální expedici.

„Transport, logistika a balení jsou dnes klíčovými články celého výrobního průmyslového řetězce. I ta nejmodernější výroba ztrácí efektivitu, pokud není zajištěna plynulá a spolehlivá distribuce materiálů a finálních produktů. Veletrh Transport a Logistika ukazuje, jak automatizace, digitalizace a chytré plánování dokážou zrychlit a zefektivnit tok zboží i uvnitř továren,“ shrnuje šéf marketingu.

Brněnský Mezinárodní strojírenský veletrh tradičně vítá jak české, tak zahraniční firmy. Těch přijede nejvíc z Německa, Slovenska a z Polska. Početná účast se ale očekává i z asijských zemí včetně Číny a Japonska. Státy podpořené expozice budou mít Slovensko, Rakousko, Francie, Polsko, Maďarsko, Čína, Indie, Uzbekistán, Ukrajina a Japonsko. Služby různých státních institucí podnikatelům budou opět sdružené na jednom místě, v České národní expozici. Ke společnému stánku se letos připojí také Contact Ukraine, veletržní centrum pro podporu spolupráce s Ukrajinou.

Začít diskuzi