Psychologickou hranicí pro exportéry je 25 korun za euro, říká ředitel CzechTrade Radomil Doležal | E15.cz

Psychologickou hranicí pro exportéry je 25 korun za euro, říká ředitel CzechTrade Radomil Doležal

Generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal
Generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal
• 
ZDROJ: CzechTrade
Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Čeští exportéři aktuálně mají zakázek dost, problémem je ale nedostatek zdrojů, říká generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Vývozci se také obávají posílení koruny, přičemž psychologickou hranicí je pro ně 25 korun za euro.

Co dnes nejvíc trápí exportéry?

Hrozba posílení koruny, ale hlavně ceny vstupů a mezinárodní přepravy zboží. U koruny mají podle mých zkušeností exportéři zafixovanou psychologickou hranici 25 korun za euro. Jakmile bude euro levnější, už se nedostanou na ziskovou marži. Zatím tomu tak není, takže nejde o úplně největší hrozbu, i když nějaká obava tu je. Horší je to ale se vstupy a s přepravou.

Jaký je váš osobní výhled, kam se bude situace ubírat?

Ceny vstupů zůstanou vysoké ještě nějakou dobu. Časem ale dojde k obnovení kapacit a situace se ustálí. Nevěřím, že takto drahé budou materiály dlouhodobě. Teď to samozřejmě všechny trápí, protože zároveň rostou i mzdy, takže tlak na náklady je velký.

Přesto se exportu daří již od loňského podzimu, kdy byla přitom řada zemí stále v lockdownu. Máte pro to vysvětlení?

Problém s odběrateli nastal na jaře, kdy lockdowny přišly jako šok a nikdo nevěděl, co bude. Během března až května export spadl zhruba o čtvrtinu. Pak se ale stejně jako u nás snažili všichni zachovat výrobu a státy tomu pomáhaly finančními injekcemi. Proto export rostl, proti rekordnímu roku 2019 skončil jen propadem zhruba o 4,5 procenta.

Nikdo se ovšem kvůli nejistým vyhlídkám z jara 2020 moc nepředzásobil a následně přišel nedostatek materiálu, čipů a dalších vstupů. Přesto i letos míří český vývoz k rekordům. Negativní trendy vidíme spíš v obchodní bilanci, protože rostou i dovozy. Ale vývoz roste velmi silně, za období leden až srpen meziročně dokonce o 20 procent.

Není v té dopravě a nedostatku dodávek z Asie i šance?

Že finální výrobci budou hledat víc dodavatelů v méně vzdálených destinacích? Ano je, ovšem nemůžeme to přeceňovat. Postavit továrnu nebo ji rozšířit, změnit výrobní program, to přece nelze udělat během týdnů nebo měsíců. Spíš čekám snahu o sanaci stávajících dodavatelských řetězců. Změna v jejich složení pak bude pozvolná.

Co exportéři během toho náročného roku od vás nejvíce potřebovali?

V první řadě informace. Co se v které zemi děje a jak rozhodování vlád ovlivní pohyb zboží. Stávalo se třeba, že dodavatel někam vyvezl stroj, ale už tam nemohl poslat techniky, kteří by ho uvedli do provozu. My jsme proto denně všechny informace aktualizovali jak na našem vlastním webu, tak prostřednictvím portálu BusinessInfo.cz, který provozujeme. Ten měl mimochodem během pandemie nárůst návštěvnosti o 42 procent.

Vaší novinkou je KOMPAS? O čem je?

Určitá vyčerpanost zdrojů v České republice hlavně v oblasti pracovních sil vede řadu exportérů k úvahám o rozšíření výrobních kapacit do zahraničí. Což je výhodné i kvůli celním bariérám. Investovat do zahraničí je ale složitější než jen vyvážet. KOMPAS, tedy Komplexní Asistenční Služba, pomůže firmám v prvních třech až šesti měsících po příchodu na cizí trh se tam zorientovat. Jde hlavně o následující čtyři dimenze. Zaprvé potřebují kancelářské zázemí, protože ne vždy se dá operovat jen z hotelu. Zadruhé jim pomůžeme s náborem místních pracovníků. Zatřetí s okamžitými povinnostmi v oblasti daní a výkazů. Začtvrté se založením místní společnosti.

Jak jste s tím daleko?

Startujeme a chceme závěrem letošního roku pilotně tuto službu nabízet ve vybraných zemích. Hlavně na mimoevropské trhy, které patří k těm složitějším.

Inspirovali jste se někde?

Ano, hodně se tomu věnují skandinávské země. Ale reagovali jsme i na potřeby českých exportérů, kteří třeba mají poptávku, ale nejsou ji už schopni se zdejšími zdroji uspokojit. V konkrétních zemích bychom také chtěli rozšiřovat inkubátory, které na rozdíl od KOMPAS mají fungovat nejen pro start podnikání. Do konce roku otevřeme Exportní inkubátor v Indii, začátkem roku 2022 pak v USA.

Jak mohou expandujícím firmám pomoci exportní aliance?

Především menší exportéři hledají často způsoby, jak při exportu ušetřit. Propojování do aliancí je jednou z cest, jak toho dosáhnout. Navíc v řadě případů nemůže komplexní řešení dodat jen jedna firma. Proto podporujeme, někdy i iniciujeme vytvoření takových spojení v  rámci monitoringu globální poptávky. Následně pomáháme s marketingem, účastí na veletrzích a v dalších aktivitách.

Jak chybí veletrhy?

Právě účast na veletrzích je jedna z věcí, která exportérům od startu pandemie chyběla nejvíce. Ty mají tento podzim velký restart. Navíc, pokud se některá z vystavujících firem, která s námi spolupracuje, nemůže kvůli cestovním omezením akce účastnit, umíme díky našim lidem daného klienta plnohodnotně zastoupit.

 

Radomil Doležal

je generálním ředitelem agentury CzechTrade od roku 2014. V minulosti působil jako ředitel pro centrální a východní Evropu ve společnosti Camping Gaz. Vystudoval zahraniční obchod na VŠE v Praze.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah