Udržitelnost je silný trend, takže i výhodná investice, říká majitel e-shopu Goodie Stanislav Šareš

Goodie má dobrou karmu

Goodie má dobrou karmu Zdroj: Goodie.cz

Goodie je e-shop s přírodními produkty z oblasti zdraví, stravování, kosmetiky a domácnosti. Stojí za ním mladá česká firma s ambiciózní, ale jasnou vizí: „Do pěti let se chceme stát evropskou značkou reprezentující místo, kde si kdokoliv odbaví celý nákup k přírodě šetrných výrobků každodenní potřeby,“ prozradil zakladatel Goodie Stanislav Šareš. Od prvního listopadu je možné do trendy e-shopu s bio sortimentem investovat zakoupením jeho dluhopisů.

Kdy jste zjistil, že prodávat bio potraviny a přírodní kosmetiku je tak skvělý byznys?

Goodie není pouhým prodejcem. Produkty, které prodáváme, jsou často výsledkem našeho vlastního vývoje a spolupráce s odborníky na zdraví životní styl. Plně kontrolujeme nákup surovin i výrobu, v níž využíváme jak moderní technologie, tak tradiční postupy a receptury. Vyhrazujeme se proti konvenční průmyslové velkovýrobě, která degraduje přírodu a její potenciál.

Říkáte, že Goodie má dobrou karmu. Můžete to blíže vysvětlit?

Podnikáme smysluplně, udržitelně a zodpovědně. Výsledkem je, že to, co děláme, má dobrou karmu. Produkty od Goodie zákazníky prostě baví, což je nakonec významná konkurenční výhoda.

Jak se to projevuje na vašich ekonomických výsledcích?

Od roku 2019, kdy jsme e-shop otevřeli, do konce roku 2020 vzrostl jeho obrat desetinásobně. A významný růst nadále pokračuje. Za první polovinu roku 2021 goodie.cz odbavil 33 909 objednávek s obratem 1,24 mil EUR. Co se týče zisku, na konci roku 2024 bychom se podle našich odhadů měli přiblížit dvěma a půl miliónům eur.

Rozhodli jste se vydávat firemní dluhopisy. Jaký má tento způsob financování rozvoje společnosti pro vás výhody třeba v porovnání s bankovním úvěrem?  

Ve fázi, v níž se právě nachází i naše firma, je, alespoň z mého pohledu, většina bankovních produktů pro podnikatele v ČR nevyhovující. Většinou se jedná o poskytování příliš malé částky a složité vyjednávání s bankou, které nakonec stejně končí právě u výše částky, anebo je podmíněno zástavou nemovitého majetku ve stejné hodnotě financování.

Investice formou dluhopisů je úplně o něčem jiném. Díváme se více do budoucnosti, kdy budeme chtít, v případě úspěšného uzavření emise a spokojenosti lidí, celou věc zopakovat. Věřím, že to po nás může mít přínos i ve smyslu budování pozitivního vnímání značky. Líbí se mi forma myšlenky sdílet úspěch veřejností, s našimi zákazníky. Na druhou stranu tím ale nevylučuji možnost, že někdy v budoucnu investice budeme nabírat od většího investora. Vše záleží na zhodnocení situace a v první řadě na tom, jak nám vycházejí čísla v našem plánu.

Zdůrazňuji, že finance od potenciálních investorů nejsou pro další existenci společnosti nutné a nepodmiňují ani její další růst. Vnímáme je spíš jako způsob akcelerace využití potenciálu, který v projektu máme.

Čím budete atraktivní pro drobné investory? Proč mají investovat právě do vaší společnosti?

Každý si může ověřit funkčnost našeho projektu, není to již žádný start up. Jsme živá, aktivní firma, máme rostoucí základnu zákazníků, to je vidět na sociálních sítích, tam lze vidět i jejich reakce. Také prozkoumání našeho e-shopu určitě může poskytnout náhled do velikosti a fungování firmy. Samozřejmostí je, že pokud bude investor chtít, může se s námi osobně spojit, my se mu budeme věnovat a poskytneme veškeré podklady, které pro své rozhodnutí potřebuje. Chceme v tomto být maximálně transparentní. To ostatně platí po celou dobu investice, kdy se  v případě zájmu budeme investorům maximálně věnovat.

Obrovskou výhodou je, že podnikáme ve velmi zajímavém, rostoucím segmentu e-commerce, navíc v oboru potravin, zdravé výživy a přírodní kosmetiky. To je extrémně zajímavá kombinace, tento segment trhu odolal i lock downu a na rozdíl od jiných stále roste.

Průzkumy opakovaně ukazují, že až 65 procent dotazovaných zákazníků preferuje nákup u značek prosazujících udržitelnost. Globální trh s biopotravinami a nápoji by měl do roku 2026 podle odhadů dosáhnout obratu 620 miliard USD (zdroj: Harvard Business Review)

Nebojíte se nedůvěry ve firemní dluhopisy po tom, co v případě některých společností zůstaly nesplacené?

Záleží na každém, jakou důvěru k této formě investování má. Zkrachovat mohou i fondy nebo banky, vzpomeňte si na ekonomickou krizi 2008-2009. Samozřejmě jsou zde určité zákonem dané povinnosti, ale je neoddiskutovatelné, že vždy záleží na jednotlivcích, kteří za společností stojí. Proto chceme být maximálně transparentní. Chystáme se například vytvářet pravidelný bulletin s obsahem určeným právě našim investorům.

Jaké dluhopisy tedy budete vydávat? Jak je úročíte, jak často se budou vyplácet výnosy z dluhopisů?

Jedná se o dluhopisy na jméno, převoditelné. To znamená, že je lze prodat nebo převést na jinou osobu. Délka úpisu dluhopisů je dva roky s úročením 11 % p.a. a s vyplácením úroku jednou za tři měsíce. Investice je možné skládat od 1.11. 2021 a 1.11. 2023 budou vložené peníze automaticky vyplaceny zpět. První výplatu úroku dostane investor na účet  již 1.2. 2022, tedy poměrnou část 11procentního úročení za tři měsíce a takto potom každé tři měsíce. Investovat ale mohou investoři během celé doby dluhopisů, pouze dostanou menší poměrnou část. Vždy však platí, že investici dostanou zpět 1.11. 2023, kdy končí platnost celé emise. 

Jak dlouho trvala příprava emise dluhopisů a co všechno obnáší?

Příprava emise nám trvala přes půl roku. Nejprve jsme museli zhodnotit, jakou formou budeme chtít nabízet investice a zahrnout různé modely do našeho byznys plánu. Základ je určitě vědět, jaký výnos si můžeme dovolit investorům dát, a že nám všechno finančně vychází i s dostatečnými rezervami. 

Proč jste doposud nechtěli využívat finance od investorů? Možná jste mohli dosáhnout na ještě zajímavější čísla, obraty a také zisky?

Rozhodl jsem se pro takový postup z důvodu předešlé zkušenosti, chtěl jsem mít rozhodování o řízení projektu pouze ve svých rukách. S čísly, která naše dosavadní podnikání popisují, jsem spokojen. Jsou důkazem, že se i v dnešní době dá vybudovat dobře nastavená firma z téměř nulové investice. Jsme stabilní a ekonomicky zdraví, a proto si můžeme určovat podmínky, jak případné investice nabírat a jak s nimi nakládat.

S přípravou nám pomáhala právnická kancelář Havel a Partners, což jsou sice dražší právní služby, ale zde to určitě má smysl. Bylo nutné sestavení precizní smlouvy o emisi dluhopisů, která v sobě nese všechny závazky, záruky a ujednání z naší strany vůči investorům.