Ve využívání cloudových služeb má Česko co dohánět

Datová úložiště AC Cloud

Datová úložiště AC Cloud Zdroj: Autocont

Datová úložiště AC Cloud
Datová úložiště AC Cloud
3
Fotogalerie

Na principu cloudu fungují služby všech technologických gigantů dnešní doby, využívá ho Google, Microsoft, Apple nebo Amazon. Firma ale nemusí mít obraty v řádu miliard dolarů, aby se jí využívání cloudu vyplatilo. Cloud je nezastavitelný trend a na velikosti firmy jeho využitelnost nezáleží.

Cloud využíváme všichni už léta, mnohdy aniž bychom o tom vůbec věděli. Princip spočívá v tom, že data jsou uložena v externím datovém centru s nepřetržitým připojením k internetu a uživatel s nimi může dle libosti pracovat, kdykoli je on-line. Takto vždy fungovaly a fungují například emailové schránky nebo servery na úschovu dat. Společně s tím, jak šly technologie rychle kupředu a dramaticky se zvyšovala rychlost připojení k internetu, bariéry se zmenšily a možnosti využívaní cloudu jsou dnes takřka neomezené. Takže myšlenka na přesun kompletních firemních dat i softwaru do datových center na sebe nenechala dlouho čekat.

Pokud nejste společnost, která zúčtovává burzovní transakce a neměříte rychlost odezvy v nanosekudách, relevantní důvod, proč se touto cestou nevydat, dnes asi nenajdete. Cloudové řešení přináší zásadní výhody oproti klasickému provozování firemních aplikací ve vlastním datovém centru nebo serverovně. Data ve virtuálním privátním datovém centru jsou díky fyzickému zabezpečení a případně šifrování ve větším bezpečí, než na interních serverech. Platíte pouze za kapacitu, kterou opravdu využíváte.

„K datům se dostanete odkudkoli a kdykoli. U našeho cloudu dokážeme garantovat dostupnost systému 99,999 procent. Pro přechod firma navíc už dnes nepotřebuje žádnou dodatečnou infrastrukturu,“ vysvětluje obchodní ředitel Jaroslav Hulej z největší české IT společnosti AUTOCONT, která provozuje řešení AC Cloud.

Podle výzkumů Eurostatu z konce roku 2020 v Česku využívá cloud k ukládání dat jen 29 procent firem. To je stále méně než v případě západoevropských zemí a výrazně méně než v zemích ze severu Evropy, kde cloud využívá 70 procent firem. Práce s daty je dnes přitom zejména kvůli segmentaci a marketingovým účelům to, co odděluje úspěšné projekty od méně úspěšných.

„I ty nejmenší výrobní firmy dnes denně pracují s daty. Posílají emaily, vedou záznamy o zákaznících, vystavují fakturace, spravují účetnictví a řeší mzdy. Čím větší firma je, tím víc potřeba strukturované práce s daty roste. Přitom i malé firmy mohou mít technologie na špičkové úrovni. Jsem přesvědčený, že naše řešení převyšuje i běžný západoevropský standard,“ doplňuje Jaroslav Hulej.

Firmy mají v zásadě tři možnosti, jak s daty pracovat. „Buď nechají data roztříštěná v paměti jednotlivých firemních zařízení, což je nevýhodné v tom, že to neumožňuje jejich kompletaci ani vedení statistik. Časové náklady na dohledání informace jsou značné, hrozí riziko odcizení či ztráty, protože závisí na každém zaměstnanci a každém jeho přístroji, což je noční můra každého IT manažera. O něco lepší je centralizovat data ve firemním datovém centru nebo serverovně, což umožňuje sdílet data i software s individuálním nastavením práv uživatelů. Přesto má mnoho technologických a zejména bezpečnostních nevýhod. A pak je tu cloud – z mého pohledu neexistuje žádný důvod, proč se mu vyhýbat,“ uzavírá Hulej.