Banky už do fintechu nalily miliardy korun

Příklady technického řešení akceptace a kontroly pasažérů a jejich jízdenek na chytrých kartach či mobilních telefonech s NFC

Příklady technického řešení akceptace a kontroly pasažérů a jejich jízdenek na chytrých kartach či mobilních telefonech s NFC Zdroj: Marek Schwarzmann, E15

Příklady technického řešení akceptace a kontroly pasažérů a jejich jízdenek na chytrých kartach či mobilních telefonech s NFC
Nový iPhone skutečně podporuje NFC
3
Fotogalerie

Česko představuje druhý největší trh technologických inovací finančního byznysu v regionu střední a východní Evropy. Domácí banky a pojišťovny už do tohoto fintech byznysu nalily přes pět miliard korun, zjistila ve své analýze poradenská společnost Deloitte. Více peněz proteklo sektorem fintech zatím pouze v Polsku. V oboru podle analýzy nastane éra bouřlivých nákupů.

„Český fintech trh zaznamená v následujících letech rychlý růst, protože se u nás snoubí velká nabídka s velkou poptávkou. Na straně nabídky stojí vzdělaná, kreativní, ambiciózní a sebevědomá odborná populace, která chrlí spoustu nápadů. Na druhé straně jsou hladové finanční instituce, a to nejen ty české, které se přes svou konzervativnost děsí, že by něco převratného promeškaly, a proto podpoří a koupí ledacos,“ doplňuje Pavel Šiška.

Podle poradců porostou regionální investice do finančních inovací v průměru tempem 55 procent ročně. Sázka na začínající hráče z oblasti fintech má tradičním bankovním obrům pomoci udržet byznys v prostředí strmě rostoucí popularity mobilního internetu a sociálních sítí. Potenciální partnery či akviziční cíle hledají finančníci ze všech bank tuzemské velké pětky. Start-upy mají bankám dodat konkurenční výhodu stejně jako ušetřit investice do vlastního vývoje.

Jednáme s potenciálními partnery z fintech v oblastech digitalizace, zabezpečení, obsluhy klientů a práce s daty,“ uvádí například mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Potenciální partnery či akviziční cíle ale hledají finančníci ze všech bank tuzemské velké pětky.

„Technologie, které je snadné pochopit a použít, které klienta nenutí vytvořit si další identitu a mají podporu většiny trhu, budou extrémně úspěšné nejen v Česku nebo ve střední a východní Evropě, ale i v globálním měřítku,“ připomněl šéf poradenství Deloitte Pavel Šiška. „NFC platby (z velmi krátké vzdálenosti), na něž letos připadne přes osmdesát procent všech plateb kartou, jsou hezkým příkladem, přestože nejsou dílem sexy start-upu, ale nudného establishmentu,“ doplnil Šiška.