Podle studie Roland Berger byl bankovní trh v Česku s průměrnou roční návratností kapitálu kolem 20 procent v posledních letech krizí zasažen méně vážně než ostatní země regionu.
Čeští bankéři na rozdíl od finančníků v dalších zemích regionu tak počítají s ještě větším růstem v segmentu bohatých klientů, podnikatelů a malých firem. V předchozích letech se přitom bankéři zaměřovali na růst v segmentu masových klientů. „Tato skutečnost pravděpodobně vyústí ve zvýšený boj o klienta,“ uvedla studie.
Soustředění na klienty
Pojišťovny pak v uplynulých letech kladly největší důraz na růst a na jednotlivé prodejní kanály, případně produkty. Nyní podle studie se soustředí především na klienty. Ve většině pojišťoven využívá průměrný klient pouze 1,3 pojišťovacího produktu. „Tyto výsledky indikují jasný prostor pro zlepšení a další růst,“ uvádí studie.
Šetřilo se na lidech i marketingu
Ze studie dále vyplývá, že mezi roky 2008 až 2014 bankéři v regionu snižovali náklady primárně v oblasti marketingu stejně jako v oblasti nákladů na zaměstnance a nákladů na pobočkovou síť. Banky umožnily navýšení nákladů jen v případě informačních technologií.
Banky v regionu rovněž v uplynulých letech podle studie přistoupily i ke snížení počtu zaměstnanců. Bankéři v České republice ovšem přistoupili ke snižování stavů zaměstnanců spíše konzervativně. „Zaměřili se primárně na redukce v podpůrných funkcích na centrálách, bez většího zásahu do distribučních kanálů,“ uvádí studie.
Ta vznikla na základě rozhovorů s více než 60 členy představenstev bank napříč 12 zeměmi regionu střední a východní Evropy včetně České republiky.