Generali došla trpělivost, žaluje stát kvůli zkrachovalým cestovkám. Žádá 18,5 milionu

Exotika, zájezdy, cestovky

Exotika, zájezdy, cestovky Zdroj: ctk

Pojišťovna Generali žaluje český stát kvůli zkrachovalým cestovním kancelářím. Za poškození dobrého jména žádá omluvu a odškodnění 18,5 milionu korun. Důvodem jsou výroky představitelů ministerstva pro místní rozvoj, které jsou podle Generali založeny na nepravdivém tvrzení o povinnosti pojišťoven hradit peníze klientům bez ohledu na limit pojistného plnění.

Od roku 2000 dle Generali připravila nedokonalá legislativa české turisty o desítky milionů korun. Tak dlouho je totiž v platnosti zákon upravující podnikání v cestovním ruchu, který je podle pojišťovny od samého počátku v rozporu s požadavkem evropské směrnice, protože stoprocentně nechrání klienty cestovních kanceláří, které se ocitly v úpadku.

MMR konkrétně loni v létě uvedlo, že postup pojišťovny Generali v případě nepojištěné CK Majestic Travel patrně odporuje zákonu o cestovním ruchu. Pojišťovny podle MMR nesmějí uzavírat pojistné smlouvy, které nejsou účinné a nedokážou klienty ochránit v případě krachu cestovní kanceláře.

Podle Generali, garant zákona, MMR, namísto přijetí odpovědnosti svaluje vinu na pojišťovny. „Opakovaně jsme nabízeli MMR pomocnou ruku k řešení situace. Stejně tak poskytla MMR dostatek času na odstranění závadného stavu, na který úřad upozornila. Nabídka i výzva zůstaly bez odezvy,“ argumentuje Generali.

Rozhodne soud

Pojišťovna se proto rozhodla bránit jednání ministerstva a jeho představitelů, kteří reprezentují český stát, soudní cestou. Požaduje omluvu a finanční kompenzaci ve výši nejméně 18,5 milionů korun. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří ze strany státu.

„Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na MMR, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger.

Výroky představitelů MMR jsou dle Generali založeny zejména na nepravdivém tvrzení o povinnosti pojišťoven hradit bez ohledu na limit pojistného plnění. Jeho výši jako horní hranici plnění navrhuje cestovní kancelář, jejíž odpovědnost opakovaně potvrdila ČNB.

„Směrnice Rady č. 90/314/ EHS již v roce 1990 zavázala členské státy k určité právní úpravě podnikání cestovních kanceláří,“ zdůraznil advokát Kalvoda. Podle něj je zcela nepřípustné, aby stát přenášel tíhu plnění tohoto závazku na soukromé subjekty, v tomto případě na pojišťovny. „Je povinností státu, nikoliv pojišťoven, aby naplnil příslušnou směrnici,“upřesnil Kalvoda.

Také letos v létě se podle Tillingera mohou opakovat situace z předchozích let, protože přes opakovaná prohlášení MMR nebude novela zákona v hlavní turistické sezóně účinná. V rozporu s požadavkem evropské směrnice tak nebudou klienti CK ani v letošním roce stoprocentně chráněni v případě jejich úpadku, podotkl.