Kofola zvýšila tržby i zisk. Vrací se na předcovidová čísla

Kofola

Kofola Zdroj: Kofola

Kofola
Kofola
Láhev Kofoly z roku 1960
4
Fotogalerie

Nápojářské skupině Kofola loni stouply tržby meziročně o 7,5 procenta na 6,636 miliardy korun. Ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) jí podle předběžných hospodářských výsledků vzrostl o 9,2 procenta na 1,125 miliardy korun, a i přes značné omezení na trhu především v první polovině roku se tak vrátil na úroveň před koronavirovou pandemií. Kofola to uvedla v tiskové zprávě. Skupina rovněž oznámila, že zvažuje prodej 4,87 procenta akcií Kofoly, které momentálně drží dceřiná společnost Radenska. Z výtěžku chce financovat rozvojové aktivity.

"Máme za sebou druhý rok výrazně ovlivněný pandemií covidu-19, který se nám podařilo úspěšně zvládnout. V praxi to znamenalo opět flexibilně reagovat na situaci na trhu," uvedl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras.

Připomněl, že pro Kofolu důležitý gastronomický trh v Česku a na Slovensku byl až do května zavřený. "Limitované byly také impulzní prodeje díky omezení v cestování. Využili jsme však zkušenosti z předchozího roku a naše aktivity přizpůsobili situaci," uvedl Samaras. Kofola podle něj byla dobře připravena na léto na domácích trzích i v adriatickém (jadranském) regionu, kam se v létě vrátili turisté z celé Evropy.

"V roce 2021 jsme počítali s celoročním růstem tržeb ve výši pět procent a ukazatelem čistého zadlužení ve vztahu k EBITDA pod 3,5. Jsme rádi, že veškeré cíle jsme překonali," uvedl finanční ředitel Skupiny Kofola Martin Pisklák.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Provozní zisk Kofole meziročně narostl o téměř 100 milionů korun a překročil hranici odhadu, který byl v rozmezí 1,08 - 1,12 miliardy korun. "Ukazatel čistého zadlužení jsme také s rezervou splnili, konečný výsledek je 3,1. Pro rok 2022 plánujeme provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,08 - 1,2 miliardy korun a dvouciferný růst tržeb," uvedl Pisklák.

Kofola počítá s dalším rozvojem. V prosinci oznámila, že se stane spolumajitelem slovenského výrobce preforem pro výrobu PET lahví General Plastic. Bude mít třetinový podíl. Transakce ještě podléhá schválení ze strany dotčených soutěžních úřadů. Kofola uvedla, že tato akvizice souvisí s jejím dlouhodobým cílem v oblasti udržitelného podnikání s obaly.

"Nové menší projekty loni dostaly svou platformu v podobě Kofolího Inkubátoru. V něm budeme sdružovat projekty start-up charakteru a ty, které posilují udržitelnost našeho podnikání. Je to například Cirkulka, která vrací systém vratných skleněných lahví do obchodů," uvedl Samaras. Skupina podle něj hledá i další projekty, které mají potenciál rozvíjet její podnikání novými směry.

Management Kofoly zvažuje, že právě pro financování rozvojových aktivit využije prostředky z prodeje části akcií společnosti. "Zvažujeme prodej až 1,084.851 akcií Kofoly, tj. 4,87 procenta základního kapitálu Kofoly, držených naší dceřinou společností Radenska," uvedl Pisklák. Doplnil, že rozhodnutí o prodeji a jeho načasování zatím nebylo přijato.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.