Možnost výběru hotovosti na pokladnách už Čechy neláká
Rozvoj bezkontaktních plateb, hustá síť bankomatů a nízké povědomí. To jsou důvody, proč se na tuzemském trhu nechytila služba výběrů v hotovosti na pokladnách.
Před jedenácti lety získali Češi možnost vybírat si hotovost také na pokladnách v obchodech, pokud platili kartou. Nová služba – takzvaný cashback – je však příliš nezaujala, přestože ji lze využít nejen na kasách velkých obchodních řetězců, ale i v hotelech, restauracích, síti drogerií, lékárnách nebo na čerpacích stanicích.
„Cashback měl primárně rozšířit dostupnost hotovosti platební kartou. Původní očekávání se však zcela jistě nenaplnila,“ uvádí mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Připouští to také Miroslav Lukeš, šéf karetní společnosti Mastercard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Podobně se vyjadřují další bankovní domy. „Zájem není příliš vysoký,“ potvrzuje mluvčí České spořitelny František Bouc.
Dokládají to i statistiky Sdružení pro bankovní karty. Největší objem peněz prostřednictvím cashbacku vybrali Češi před třemi lety. Bylo to 703 milionů korun. V následujících dvou letech se výběry dostaly na 663, respektive téměř 680 milionů. Pro srovnání, z bankomatů si lidé loni vybrali téměř 724 miliard korun.
Zájem o cashback fakticky stagnuje, přestože přibývá míst, kde jej lze využít. Může za to několik faktorů. „Především je to široká síť bankomatů a výběry hotovosti z bankomatů zdarma,“ říká Zúbek. Češi navíc přišli na chuť bezkontaktním kartám, které využívají čím dál víc. Proto nepotřebují tolik hotovosti.
Casback navíc v posledních letech nikdo příliš nepropagoval, což se však podle Lukeše změní. „Služba je dostupná a našla si okruh příznivců, ale chtěli bychom ji ještě více podpořit,“ říká s tím, že je to praktický a pohodlný přístup k hotovosti. Cashback nicméně nenabízí některé velké řetězce, jako jsou Tesco, Lidl nebo Kaufland.
I v obchodech, kde je služba dostupná, ale nemusí být využití bez problémů, protože pokladní neumějí peníze vydat. „K poklesu mohla přispět ne zcela dobrá zákaznická zkušenost,“ dodává Lukeš. Právě na vzdělávání pokladních se podle něj chce Mastercard zaměřit.