Naučí se děti hospodařit? Banky jim tlačí kapesné na kartách

Cool karta

Cool karta Zdroj: csob

Český bankovní svět zasáhl nový trend: předplacené karty pro děti, na které jim rodiče mohou posílat kapesné, učit je hospodařit či prostřednictvím mobilního telefonu kontrolovat, za co vlastně svěřené peníze utrácejí. Na trh vstoupily projekty Cool Karta od ČSOB, Napka od Rockaway anebo již rok fungující Blesk peněženka z dílny firmy Mopet CZ a Czech News Center. Podle informací deníku E15 v průběhu září na trh uvede takovouto kartu také Česká spořitelna.

S Českou spořitelnou na tvorbě karty a aplikace spolupracoval rovněž Mopet CZ, všechny projekty pak mají na straně karetního poskytovatele stejného partnera, společnost MasterCard.

„Je to projekt s názvem biip, jehož detaily představíme v polovině září. Půjde o bezpečnou platební kartu a mobilní aplikaci připravenou pro děti od deseti let,“ uvedla Klára Pačesová z tiskového centra ČS.

„Až doposud se bezhotovostní vyplácení kapesného nedalo elegantně řešit, karta tyto bariéry boří a jako první umožňuje rodičům, aby své děti učili zacházet s bezhotovostními platbami,“ řekla k projektu Cool karty ČSOB manažerka platebního segmentu Jana Opršalová.

UniCredit Bank obdobný produkt sice provozuje na Slovensku, ale nezvažuje jeho zavedení v Česku, za vhodnější k posílání kapesného a výuce finanční gramotnosti spíše považuje standardní kartu a běžné dětské konto.

Na českém trhu již delší dobu trend předplacenek úspěšně roste – za zmínku stojí třeba projekt MasterCardu s pražskými obchodními centry Černý most, Chodov či Nový Smíchov

„V nejbližší době vydávání předplacených dětských platebních karet neplánujeme,“ reagoval mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Podle něj banka nabízí dětské konto Beruška a v jeho rámci kartu zdarma a nastavení individuálních limitů.

Projekt Napka propojil kartu s telefonem a telefonním číslem, bez kterého karta de facto neplní svůj účel: uživatelé Napky si mohou mezi sebou posílat drobné sumy takřka v reálném čase, pokud na sebe mají v adresáři mobilu telefonní číslo. Tento modus operandi pak samozřejmě mohou využít i dospělí uživatelé k rychlému půjčování si peněz mezi sebou.

Na českém trhu již delší dobu trend předplacenek úspěšně roste – za zmínku stojí třeba projekt MasterCardu s pražskými obchodními centry Černý most, Chodov či Nový Smíchov, o kterém jsme informovali dříve, zdatně pak trendu sekunduje konkurenční Visa a její partnerství třeba s Coca-Colou nebo vlastním projektem MoneyPolo a dalšími.