Při prodeji přitom jedno z kritérií bylo, aby se zachoval co největší počet pracovních míst v retailové odnoži Citibank, což Raiffeisen splnila nejlépe. Citibank nechce probíhající jednání komentovat.
„Citi prodává retailový byznys v ČR, záměr byl oznámen loni v říjnu 2014. V průběhu procesu se nebudeme vyjadřovat k žádným spekulacím, které mohou na trhu kolovat, a toto naše stanovisko budeme zastávat i nadále do doby, kdy bude prodej dokončen, uvedla mluvčí Citi Eva Chaloupková. Transakci nechtěla komentovat ani RB. „Neustále se rozhlížíme po tuzemském trhu a monitorujeme veškeré relevantní příležitosti vhodné pro další růst naší banky,“ uvedl mluvčí banky Tomáš Zavoral.
Zavoral: Neustále se rozhlížíme po tuzemském trhu a monitorujeme veškeré relevantní příležitosti
Citibank má silné postavení v oblasti kreditních karet, kde patří mezi největší hráče. Karty vydává ve spolupráci s řadou partnerů, jako jsou například České aerolinie, telekomunikační společnost O2, maloobchodní řetězec Billa, internetový obchodník Mall.cz nebo síť čerpacích stanic Shell. Kromě karet nabízí Citibank ještě účet s globálními službami Citigold, který je určen pro bohatší klienty.
Podle jednoho z bankéřů ale není úplně pravděpodobné, že se tuzemské Raiffeisenbank podaří celý klientský kmen udržet. „Citigold i kreditní karty Citibank měla řada lidí proto, že poskytovaly globální služby kdekoli na světě. Tím, že Citibank pouští retailové portfolio, už na tuzemském trhu takové služby nebudou a někteří klienti je radši získají v zahraničí,“ upozornil.
Snažily se i jiné banky
Mezi uchazeči o portfolio Citibank byla řada bankovních domů včetně České spořitelny, Komerční banky, ČSOB a Fio banky. Jednání ale nyní vede Citibank pouze s Raiffeisenbank. Pokud se obě banky dohodnou, bude Citibank ještě rok pro Raiffeisenbank zajišťovat výpisy pro vlastníky kreditních karet, spotřebitelských úvěrů a další služby.
Na tuzemském trhu působí Citibank jako pobočka irské Citibank Europe, pod niž spadá ještě Maďarsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko. Společnosti loni klesl čistý zisk o desetinu ze 714,5 na 643,3 milionu dolarů.
Od října "Na prodej"
O prodeji bankovních služeb pro drobnou klientelu na českém trhu rozhodl americký mateřský gigant Citigroup v říjnu 2014. Stejného segmentu jako v Česku se hodlá zbavit rovněž v Kostarice, Egyptě, Maďarsku či Japonsku. Na začátku roku Citigroup Europe oznámila záměr zrušit služby pro hedgeové fondy a byznys s předplacenými kartami.
Podobný koncept globálního bankovnictví jako Citigold v Česku nabízela britská HSBC pod názvem HSBC Premiere. Ta český retailový trh opustila v roce 2010, portfolio částečně přebrala Česká spořitelna.