Druhou nejabsurdnějším záležitostí je pak podle názoru desetiny respondentů poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotřebitelskému úvěru nebo úvěru u stavebního spoření.
Oba uvedené nejabsurdnější poplatky, ale v opačném pořadí, se pak umístily na nejvyšších pozicích i v hlasování prvního kola „Ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek pro rok 2013“, kterou pořádá partner exkluzivního průzkumu společnosti SANEP server Bankovnipoplatky.com.
Celkový rozdíl mezi anketním hlasováním a šetřením společnosti SANEP je dán zejména rozdílným sběrem dat a jejich vyhodnocením. Výsledky šetření společnosti SANEP představují názor reprezentativního vzorku domácí populace, zatímco server Bankovnipoplatky.com se dotazoval svých čtenářů pouze anketní formou.
„Každopádně je vidět, ať se klientů ptáme, nebo mohou hlasovat, klikat či půjde o zjišťování názorů na ulici, konzistentně označí jako absurdní vždy stejnou skupinu bankovních poplatků. Co je ale potěšitelné, že se s prvními dvěma poplatky v pořadí buď už u bank prakticky nesetkáme anebo jen sporadicky a banky je postupně ruší,“ okomentoval šetření SANEPu Nacher.
Klienti spíš nespokojení
Jak dále průzkum ukázal, více než třetina dotázaných se ztotožňuje s názorem, že jsou bankovní poplatky pohodlným a bezrizikovým způsobem vytváření zisku bankovních ústavů na úkor bankovních klientů.
I přesto, že se tuzemské bankovní ústavy těší většinové důvěře a patrně především z pohledu stability, která je v tuzemském bankovním sektoru jedna z největších v rámci EU, lze říci, že téměř absolutní část domácí populace (77 procent) sdílí názor, že domácím bankovním ústavům jde v první řadě o vlastní zisk než o klienty.
Patrně i nespokojenost s bankovními poplatky stojí dle šetření v cestě k větší spokojenosti s domácími bankovními ústavy. Aktuálně totiž převažuje v souhrnu 47,9 procenta nespokojenost se službami tuzemských bankovních ústavů nad 43,9 procenta dotázaných, kteří jsou v souhrnu se službami tuzemských bank spokojeni.