Zájem o pojištění odpovědnosti manažerů roste. Kvůli pandemii výrazně zdražilo, tvrdí makléři

Pojištění odpovědnosti vedení firmy podle makléřských společností zdražuje

Pojištění odpovědnosti vedení firmy podle makléřských společností zdražuje Zdroj: Profi Credit

Při inventuře ve společnosti se zjistí, že chybí zásoby za desítky milionů korun. Žaloba majitelů zamíří na výkonného ředitele společnosti, protože špatně nastavil kontrolu ve společnosti. Právě proti podobným případům chrání vedení firmy pojištění odpovědnosti, po němž je stále větší poptávka.

„Zájem o pojištění odpovědnosti manažerů má v poslední době jednoznačně narůstající tendenci. Můžeme sledovat meziroční navýšení poptávek a sjednaných pojistek o desítky až stovky procent,“ uvádí Michal Pilecký, produktový manažer Renomie, což je největší tuzemský pojišťovací makléř. Důvodem je podle něj poměrně nízké rozšíření tohoto pojištění na českém trhu ve srovnání se západoevropskými zeměmi či USA.

Zvýšenou chuť bavit se o pojištění vnímá i Martin Hybner z pojišťovacího makléře IMG. „Mají o to větší zájem než loni. Reálně se bavíme o navýšení do deseti procent,“ doplňuje Hybner.

Podobně se vyjadřuje rovněž pojišťovna Kooperativa. „Zájem firem, respektive manažerů společností je velký a je dán především jejich informovaností o existenci tohoto pojištění. Ke sjednání pojištění samozřejmě může přispět i ne zrovna příjemná zkušenost, kdy pojištěni nebyli a ke škodě došlo,“ dodává mluvčí Kooperativy Milan Káňa s tím, že větší zájem lze „očekávat u akciových společností a společností s ručením omezeným než například u bytových družstev nebo občanských sdružení“.

Pochybení při řízení společnosti v podobě krádeží zaměstnanců, špatných investic nebo například nepovedené a drahé marketingové kampaně nejsou jedinou příčinou, proč majitelé společností žalují manažery o náhradu škody.

Pro manažery má totiž zmíněné pojištění význam i v případě, kdy se stanou součástí sporu mezi spoluvlastníky firmy. „Jeden spolumajitel nařídil výkonnému řediteli, aby uskutečnil velkou investici. Druhý spolumajitel ho kvůli tomu zažaloval,“ popisuje zdroj z pojišťovacích kruhů jeden z případů s tím, že ředitel se nyní musí právně bránit.

Možnost sporů o vysoké částky se odráží na ceně pojistného. „Pojištění má tendenci v čase zdražovat,“ říká Hybner. Týká se to podle něj především pojištění manažerů velkých firem s obratem od jedné miliardy korun zejména, když se sjednává zajištění v zahraničí. „Riziko sice neroste v České republice, ale u zajistitelů,“ uvádí Hybner.

Zajistitelé totiž mají portfolio i z pojistek v západní Evropě a USA, kde se riziko zvyšuje. Rostoucí riziko ale promítají do ceny veškerého zajištění včetně pojistek pro české manažery. Cena pojištění odpovědnosti manažerů se tak podle Hybnera meziročně zvýšila v řádu jednotek procent u velkých firem. U menších se pak příliš nezměnila.

Ještě výraznější cenovou změnu uvádí Pilecký. „Výše pojistného v posledním období v lepším případě stagnuje či roste v průměru o pár desítek procent, u větších a více exponovaných rizik narůstá někdy až dramaticky, a to v některých případech až o sto procent či více,“ doplňuje Pilecký. 

Příčinou vyššího pojistného jsou podle Pileckého zejména dva faktory. „Obecně zhoršující se škodní průběh u tohoto pojištění a současně i obavy z dopadů pandemie covid-19 na jednotlivé firmy.“ Pojišťovny nicméně tvrdí, že se cena příliš nezměnila.

Pro menší firmu, která nebyla zasažena koronavirovou pandemií a neproplácela se předchozí škoda, tak při limitu pojistného plnění ve výši deset milionů korun může být podle Renomie cena okolo dvaceti tisíc korun za rok pro celý management. S velikostí společnosti a plnění pak pojistné roste. Podle informací E15 u firmy s obratem do jedné miliardy korun může dosáhnout až vyšších desítek tisíc korun.

Pojištění nicméně společnosti nemusí považovat za levné. „Někdy je cena právě důvodem toho, proč firma nabídku odmítne,“ tvrdí mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.

Nicméně jsou však i případy, kdy naopak pojišťovna nechce manažery firmy pojistit. „Důvodem jsou zejména neuspokojivé hospodářské výsledky nebo nejasná historie firmy,“ shrnuje Milata.