Zneužití bezkontaktních karet se navzdory slibům jen tak nehradí

Platba bezkontaktní kartou

Platba bezkontaktní kartou Zdroj: Profimedia

Většina bank v případech zneužití bezkontaktních plateb postupuje individuálně a často je ve hře pojištění. Původní velké sliby o krytí škod dodržuje jen Česká spořitelna a Air Bank.

Když se banky před pár lety snažily naučit české spotřebitele platit bezkontaktními kartami, padala silná slova o plném odškodnění v případě jejich zneužití. Řada klientů se zpočátku obávala, že úhrada částek do 500 korun bez zadání PIN není bezpečná.

Dnes už Češi patří v bezkontaktním placení ke špičce, avšak původní velké sliby o plném krytí škod dodržuje jen Česká spořitelna a Air Bank. Situace je ale především nepřehledná. Každá banka má jiný přístup k řešení problémů, přičemž velká většina z nich se schovává za frázi o individuálním řešení reklamací.

„V případě platby bez zadání PIN hradíme škodu v plné výši. Pojištění v tomto případě není potřeba,“ uvedla za Českou spořitelnu Veronika Exnerová. Spořitelna takových případů řeší ročně stovky. Škodu v plné výši hradí také Air Bank. „Pokud kartu nedá zloději sám na stříbrném podnose a případnou ztrátu nebo krádež včas nahlásí,“ vypočítává podmínky mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Je možné spoléhat na pojištění

Komerční banka podle Michala Teubnera z tiskového oddělení prý ještě žádnou reklamaci neřešila. Kdyby k ní ale došlo, bude banka postupovat případ od případu, dodal. To je stanovisko většiny bank. „Každý případ individuálně vyšetříme, abychom se vyhnuli zneužívání reklamačního procesu,“ říká za ČSOB Pavla Hávová.

„Pokud dojde k bezkontaktním transakcím po zablokování karty, banka prověřuje, jak k platbě došlo, kdy byla karta blokována, a řeší opodstatněnost zaslání peněz zpět na účet klienta,“ vysvětluje vyšetřovací proces v Zuno Bank její mluvčí Vladimír Michna. Stejně postupuje i Fio banka.

Ten, kdo si ale připlatí za pojištění proti zneužití karty – zpravidla 40 korun měsíčně, se tomuto „individuálnímu“ přístupu vyhne. „Když má pojištění, dostane proplaceno vždy,“ poznamenává Petr Plocek, mluvčí UniCredit. Podobně se k tomu staví například ČSOB.