Audi představila novou generaci šestiválcového motoru. Proč je jednodušší než předchůdce?

Nové Audi RS5 Coupe

Nové Audi RS5 Coupe Zdroj: Autorevue.cz

Nové Audi RS5 Coupe
Nové Audi RS5 Coupe
Nové Audi RS5 Coupe
Nové Audi RS5 Coupe
Nové Audi RS5 Coupe
6
Fotogalerie

Na nedávném dni techniky v Mnichově „Audi Tech Day“ představila ingolstadtská automobilka novou generaci zážehového přeplňovaného šestiválce. V čem se liší od svého předchůdce?

Svůj první motor vidlicové koncepce audi uvedlo na sklonku roku 1988. Šlo o osmiválec pro tehdy prestižní sedan, jednoduše pojmenovaný V8. Kupodivu, označení tohoto modelu byste na jeho karoserii hledali marně. První osmiválec, jakkoliv skvělý, vzešel z jisté improvizace. Vznikl spojením dvou motorů VW 1.8 16V, přičemž důvody byly zejména technologické. První osmiválec Audi byl však skvělým počinem a po jízdní stránce předčil někdejší motory svých německých rivalů ze Stuttgartu a Mnichova.

Od roku 1992 má Audi svůj první vidlicový šestiválec, který se mimo jiné vyznačoval méně obvyklým úhlem rozevření řad válců 90 stupňů. A tuto koncepci Audi drží dodnes, přičemž nejnověji se s ní setkáme v agregátu z řady EA 839, který je vyráběn v motorárně v maďarském Györu. Prakticky jsme jej vyzkoušeli v modelu SQ5, takže nyní můžeme přistoupit na slíbený hlubší rozbor nového šestiválce.

Stejný cíl, jiná priorita

Proč dělat tutéž věc dvakrát, řekli si u Audi a Porsche, a spojili své síly při vývoji nové generace vidlicových motorů. Ač budou pro obě značky shodné, u Audi se nebojí, že by si každá z nich nenašla své zákazníky. „Audi i Porsche chtějí dosáhnout stejného cíle, a sice vyrábět auta vrcholných segmentů. Každý ovšem cílí na jinou klientelu,“ říká na úvod k novým motorům Nikolai Ardey, vedoucí vývoje pohonných jednotek u Audi. „V takovém případě je asi logické, že obě značky budou používat stejnou technologii.“

Nový šestiválec 3.0 TFSI z řady EA 839 ve výrobním programu motorů této značky nahrazuje obchodně stejně pojmenovaný agregát z řady EA 837. Jedná se o zcela nový motor, jehož technika částečně vychází ze zatím poslední generace osmiválce 4.0 TFSI, coby zástupce řady EA 824. Ten se pro změnu vyrábí v motorárně v Neckarsulmu už od roku 2012. I tento motor bude v budoucnu vystřídán novým osmiválcem, který coby zástupce řady EA 825 vyvíjí Porsche, primárně pro Panameru Turbo. Audi s ním na úvod počítá v připravované vrcholné A8, která se oficiálně představí na letošním podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Celý článek čtěte na Auto.cz >>>