Konec zledovatělým silnicím: s námrazou si poradí elektrický beton

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ČTK

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
11
Fotogalerie

České silnice se včera proměnily v ledové peklo. S námrazou by přitom v budoucnu nemuseli bojovat pouze silničáři, ale také speciální elektrický beton. O co jde?

Včerejší zpravodajské relace se točily kolem namrzlých českých silnic. Za jediný den se u nás staly desítky dopravních nehod, dálnice D1 byla zablokovaná, sjíždění některých kopců bylo takřka nemožné.

Je sice až s podivem, že namrzlá vozovka může uprostřed prosince někoho ještě překvapit, kolikrát ale stačí, aby zachyboval jenom jeden řidič, a hromadná nehoda na sebe nenechá dlouho čekat. V takových situacích se často nadává na silničáře, ani ti ale nejsou všemocní. Přitom stačí zavést relativně jednoduchou technologii, která by mohla s námrazou zatočit už v samotném zárodku.

Slyšeli jste někdy o elektrickém betonu? Ne? To je škoda, protože s ním vědci z Nebraské univerzity ve Spojených státech slaví úspěchy. Do běžné betonové směsi stačilo přimíchat určité procent uhlíku a ocelových špon (80 procent betonu, 20 procent uhlíku se šponami), připojit zdroj energie a bylo vystaráno. Podle serveru phys.org, který o projektu informoval, stačí dvacetiprocentní podíl uhlíku a špon k tomu, aby betonem proudil dostatek elektřiny k rozmrazení ledu a povrch byl stále bezpečný na dotek.

Celý článek si přečtěte na auto.cz