OBRAZEM: Bohatá historie „Hitlerova“ auta. Brouk slaví 80 let od zahájení výroby | E15.cz

OBRAZEM: Bohatá historie „Hitlerova“ auta. Brouk slaví 80 let od zahájení výroby

Karel Pučelík

Slavný model Volkswagenu vznikl v nacistickém Německu, auto následně získalo nesmírnou popularitu. Vyrábělo se až do roku 2003. Letos slaví ikonické autíčko 80 let od zahájení produkce.

"Brouk" vznikl v předválečném Německu na přání Adolfa Hitlera. Nacistický vůdce si představoval lidové auto, které by nakoplo německý motorismus. Za úkol mělo převést rodinu se třemi dětmi, ale hlavně mělo být levné. Cena se musela vejít pod tisíc říšských marek.

Auto se dostalo do výroby v roce 1938 pod vedením týmu Ferdinanda Porsche. Tehdy se samozřejmě nejmenovalo Brouk, nýbrž KdF-Wagen. První tři písmena odkazovala na nacistickou pracovní organizaci Kraft durch Freude. Rychle po uvedení nového auta na trh ale přišla válka, která přála spíše vojenské technice. Některé části útrob brouků našly pro svou praktičnost a jednoduchost uplatnění ve vojenských vozech.

Lidové vozítko si našlo cestu na výsluní až po válce. Nedlouho po německé kapitulaci byla opět zahájena výroba ve Wolfsburgu. Tentokrát však auta už dostala jméno Volswagen Type 1. Oficiální označení je dnes téměř neznámé, kultovnímu autíčku nikdo neřekne jinak než brouk. Označení bylo původně přezdívkou, od roku 1967 se pod tímto názvem prodával ve Spojených státech. 

V roce 1955 bylo na světě už milion "brouků", o sedmnáct let později pak v celkových číslech produkce překonaly slavný Ford T. Znal ho prakticky každý, jako Herbie se proslavil i ve filmu. V Německu se model vyráběl až do roku 1978, postupně zastarával a nakonec nedokázal konkurovat novému Golfu. Ale ani zmínený rok neznamenal jeho konec. Výroba se ovšem přesunula do Brazílie a Mexika, kde poslední exemplář sjel z výrobní linky až v roce 2003.

Dvacetileté výročí slaví i jeho mladší jmenovec, nazvaný New Beetle. Nový brouk se v roce 2011 dočkal faceliftu a vídat ho můžeme dodnes. Věhlasu staršího brášky ale zřejmě nedosáhne.

Jediný evropský vítěz závodu Nascar. Sportovní Jaguar slaví sedmdesátiny
Od imperátorských garáží po Putinovu limuzínu: podívejte se, v čem jezdili vládcové Ruska a SSSR
OBRAZEM: Skandinávská legenda Saab má i přes ukončení výroby stále mnoho příznivců

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud