OBRAZEM: Skandinávská legenda Saab má i přes ukončení výroby stále mnoho příznivců | E15.cz

OBRAZEM: Skandinávská legenda Saab má i přes ukončení výroby stále mnoho příznivců

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

I přes ukončení výroby má skandinávská automobilka Saab stále mnoho příznivců a rozhodně patří mezi ty, na které nelze zapomenout. Připomeňte si tuto značku ve fotogalerii.

Saab se díky svému přístupu k vývoji, pokrokovým konstrukčním řešením a designu svých vozů stal ve druhé polovině dvacátého století jednou z nejvýraznějších automobilových značek v Evropě, i když nikdy nepatřil mezi velké výrobce.

Na počátku stála společnost na výrobu letadel SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget), kterou založila v roce 1937 skupina podnikatelů poblíž švédského Trollhättanu. Zde byly nejprve stavěny letouny podle licencí německé společnosti Junkers a americké firmy Northrop, aby následně mohlo dojít na vývoj a výrobu letadel vlastní konstrukce.

Po skončení druhé světové války se výrobce letadel rozhodl rozšířit své aktivity a rozhodl se vstoupit do světa výrobců osobních automobilů. U zrodu prvních vozů se značkou Saab stál letecký konstruktér Gunnar Ljungström (stal se prvním ředitelem firmy), závodník Rolf Mellde (pověřený vývojem motorů) a návrhář Karl Eric Sixten Andersson, používající umělecké jméno Sason.

Slovenští konstruktéři v 70. letech zaujali jedním z nejnižších aut na světě, připomeňte si GIOM 1

Ursaab, jak je dnes označován první prototyp osobního automobilu švédské značky, byl připravován od konce roku 1945 a zástupcům tisku se představil v první polovině června roku 1947.

Dvoudveřový automobil s aerodynamicky tvarovanou karoserií, pod jejímiž liniemi byl podepsán Sixten Sason měl ve své přídi uložen dvoudobý řadový kapalinou chlazený dvouválec DKW o objemu 652 cm3, který byl naladěn na nejvyšší výkon 14 kW (20 k) a točivý moment 57 N.m. Tyto hodnoty přenášela na kola přední nápravy třístupňová převodovka.

Prototyp s nezávislým zavěšením a odpružením torzními tyčemi vpředu a vzadu měl při rozvoru náprav 2470 mm, celkovou délku 3980 mm, šířku 1670 mm a výšku 1430 mm. Díky hmotnosti 765 kg a velmi dobrým aerodynamickým vlastnostem své karoserie se i přes skromný výkon motoru údajně dokázal rozjet až na 110 km/h.


Celý článek a kompletní galerii najdete na webu auto.cz >>>


OBRAZEM: Pařížský autosalon letos bude s minimem velkých značek
OBRAZEM: Historie dětských autosedaček. První modely neměly s bezpečností nic společného
Tyhle nádhery vyráběla sovětská automobilka KrAZ, podívejte se

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat