Jediný evropský vítěz závodu Nascar. Sportovní Jaguar slaví sedmdesátiny | E15.cz

Jediný evropský vítěz závodu Nascar. Sportovní Jaguar slaví sedmdesátiny

Karel Pučelík

Před sedmdesáti lety se Jaguar po pauze zapříčiněné druhou světovou válkou vrátil na scénu sportovních vozů. Tehdejší sporťák byl úspěšný na závodní dráze i oblíbený mezi zákazníky. 

Jaguar se věnoval výrobě osobních vozů již od třicátých let. Z tehdejší doby pochází například sportovní model SS 100, poslední kus ale sjel z výrobní linky v roce 1941. Stopku produkci drahých automobilů vystavila válka.

Po roce 1945 trvalo britské automobilce tři roky, než na výrobu sportovních aut navázala. Továrny sice nestály, ale přednost měla praktičtější auta jako Mark IV, která se vyráběla i před válkou. V roce 1948 Jaguar přišel se sportovním roadsterem XK120 s motorem o objemu 3,4 litru. Kabriolet do roku 1954 následovalo ještě několik verzí, než ho vystřídal novější XK140.

Zakladatel značky William Lyons viděl budoucnost firmy v rychlých sedanech. XK120 měl být spíše prvním testovacím pokusem. Lyons neočekával, že by měl být obzvláště komerčně úspěšný. Poválečná situace mu ale přála. „Hodně aut na trhu byly předválečné pozůstatky,“ řekl Bloombergu Fred Hammond z Jaguaru. Hlad po moderních vozech byl hlavně v Americe.  „Oni měli jen těžká auta z třicátých let, která po válce bez vylepšení vrátili do výroby,“ dodal Hammond.

RETROSTROJE: Britské kabriolety padly americkým vojákům do oka. Prohlédněte si MG-TD

Upravená „stodvacítka“ překonala několik rychlostních rekordů a se dařilo jí i na závodních tratích. Auto startovalo ve vytrvalostním závodě Le Mans, jezdilo na slavných okruzích i v automobilových soutěžích. V roce 1954 vyhrál Jaguar s Alem Kellerem za volantem jeden závod americké série Nascar, čímž se stal prvním vítězným importovaným autem. Zároveň byl i posledním evropským vítězem, protože pořadatelé následně účast neamerickým autům raději zakázali.

Na prodejní úspěchy chtěla navázat i téměř neznámá značka Fera. Brazilci na konci sedmdesátých let uvedli na trh kopii tehdy již třicet let starého Jaguaru s heslem: „Staré dobré časy se vrací.“ Díru do světa ale imitátoři neudělali. Originál je však i dnes skvělou investicí.

Díly do závodních speciálů Tatry dodává i hradecká Kovárna. Podívejte se na její výrobu
OBRAZEM: Testovací vůz na pneumatiky od společnosti Michelin připomínal barevnou stonožku
Tesla jede do finanční propasti. Zálohy od skalních fanoušků plynou dál

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud