Polská odpověď západním automobilkám. Ogar ze sedmdesátých let působil dojmem sporťáku | E15.cz

Polská odpověď západním automobilkám. Ogar ze sedmdesátých let působil dojmem sporťáku

Tomáš Dusil - auto.cz

Známý Polski Fiat 125p pochází od polské automobilky FSO (Fabryka Samochodów Osobowych). Ta v 70. letech produkovala další zajímavé a nám nepříliš známé modely aut. Jedním z nich byl i Ogar.

Polski Fiat 125p mnozí dodnes považují za jakousi alternativu Fiatu 124, u nás známého díky své ruské licenci VAZ 2101. Pravdou je, že se jedná o technicky i tvarově příbuzné vozy. Fiat 125 vznikl vlastně sloučením prvků z modelu 1500, z něhož vycházel podvozek a právě 124, z kterého vzešla karoserie.

Polski Fiat 125p se nakonec ve výrobě udržel od roku 1967 do 1991 a mnozí Čechoslováci na něj nedali za dob minulého režimu dopustit. V porovnání s vozy Škoda 100/110 či pozdějšími 105/120 a jejími deriváty působila 125p jako „západní“ auto, kterým vlastně i v podstatě byla.

OBRAZEM: Automatizovaná výroba elektromobilů Chevrolet Bolt

Automobilový průmysl v zemích RVHP měl jednu vlastnost. Často, když „východní blok“ představil nový vůz, zpravidla byl nový pouze v něčem. Třeba Škoda 100/110 tak byla opravdu jen lehce modernizovanou Škodou 1000 MB. Novější řada 105/120 sice měla zcela novou karoserii (dnes bychom řekli podlahovou plošinu), avšak stále stejnou mechaniku, tedy na začátku výroby v roce 1976. Podobně VAZ 2105 či 2107 měl technický i tvarový základ v původní řadě 2101 a tedy ve Fiatu 124.

V roce 1977 představili Poláci, konkrétně FSO, zcela nový vůz pojmenovaný Ogar. Jeho tvary a řešení karoserie v podobě třídveřového hatchbacku jakoby ani nepocházely z východního bloku. Vůz tak spíš vypadal jako produkt British Leyland (zahrnoval například značky Austin, Rover, Morris aj), konkrétně Ogar tak trochu připomínal právě Austin Allegro, který se dovážel v malém množství také na někdejší československý trh. Allegro bylo čtyřdveřovým sedanem se splývající zádí, Ogar se měl nabízet se třemi dveřmi, přičemž s velmi dlouhými bočními působil jako sportovní verze Allegra.


Celý článek si můžete přečíst na webu auto.cz >>>


Škoda Auto má za sebou nejlepší duben v historii
OBRAZEM: Comeback po více než půl století. Na silnice se vrátí legendární Lamborghini

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!