Test Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement: Před důchodem

Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement

Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement Zdroj: Skoda

Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement
Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement
Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement
Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement
Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement
16
Fotogalerie
Škoda Superb není v úplně ideální pozici. Nová Octavia narostla, dostala řadu nových systémů a celkově se přiblížila letitému Superbu na dostřel. Facelift tak byl vyloženou nutností, nicméně jeho rozsah jasně naznačuje, že aktuální Superb na trhu moc dlouho nezůstane.

Modernizovaný Superb už nějaký ten pátek jezdí po veřejných komunikacích. Jak se říká, opakování je matka moudrosti. Určitě tedy neuškodí stručné připomenutí toho, co poslední facelift změnil. Kdo čekal revoluci, ten se zřejmě dočká až s příchodem nové generace. Poslední modernizace upravila design, na záď přidala „kubistické“ trojúhelníky, objevily se nové vzory litých kol. To je plus mínus vše. Novinky v technice? Žádné nejsou.

Jednoduše řečeno, současný Superb je v důchodu, dožívá. Svědčí o tom mimo jiné nezměněná navigace. Stále v interiéru najdete tu starší a u zlodějů tolik oblíbenou, kde je v jedné krabici úplně všechno. Ale to určitě každý ví. Co se možná tolik neví, nebo se o tom tolik nepsalo, to je v našem konkrétním případě přítomnost mezinápravové spojky Haldex předchozí čtvrté generace.

Zatímco Yeti dostal v rámci modernizace pětku, Superb se ani této novinky nedočkal. Zzřejmě nejzajímavější technickou inovací je tedy přepracované ovládání víka zavazadelníku. Jedno tlačítko dělá ze Superbu sedan, druhé liftback. Malý, ale celkem užitečný detail.

Superb vypadá po modernizaci lépe, o tom nemůže být pochyb. Všechno ostatní ale působí především ve srovnání s novou Octavií trochu zastarale. I když i tady může někdy platit, že méně je více.

Bezkonkurenční

Do testu jsme si vzali výbavu Laurin & Klement, takže to nejlepší, co si vůbec můžete od automobilky Škoda pořídit. Interiér tomuto zařazení naplno odpovídá. Uvnitř čekejte hodně kvalitně vypadající kůži, velmi solidní zpracování a hlavně, jak jsme všichni u Superbu zvyklí, nadprůměrné množství místa.

Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & KlementŠkoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement | Skoda

Především cestující vzadu mají k dispozici obrovský prostor. V rámci faceliftu byla ještě navíc vylepšena situace pro vpravo sedícího pana majitele, který dostal tlačítko pro elektrické odsunutí sedadla spolujezdce. To kdyby si potřeboval udělat pohodlí. Řidič drží v rukou nový volant a pro lepší dojem se objevilo pár nových dekorů. Novinkou je i dvoubarevná palubní deska. Ta se nás ovšem netýká.

Superbu není ani po letech mnoho co vytýkat, ovšem přítomnost starého multimediálního systému poměrně povedený celek kazí. Nedá se nic dělat, novější by se sem velmi pravděpodobně nevešel. S odstupem času se mi jeví jako vyloženě ostudné, že si do Superbu stále nelze objednat parkovací kameru. Zaprvé by se vzhledem k rozměrům auta docela hodila, zadruhé je trochu těžko pochopitelné, proč ji dostal Yeti, který je poměrně malý, a vlajková loď automobilky má stále smůlu.

A jak už jistě víte, vše zůstalo při starém také v případě použitých motorů. Na 1.8 TSI pod kapotou testovaného auta se podíváme v následující kapitole.

Jedna-osm stačí?

Testovaná jedna-osmička TSI kombinovaná se šestistupňovou manuální převodovkou je druhý nejslabší motor v nabídce. Celkem oprávněně vyvstává otázka, zda takto malý čtyřválec pro takto velké auto stačí. Odpověď? Ano, stačí.

Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & KlementŠkoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement | Skoda

První dojmy z motoru navíc byly celkem pozitivní. Agregát je to velice kultivovaný, v podstatě o něm ani nevíte. Když je potřeba, můžete motor vytočit až k sedmi tisícům. Luxusní Škodovka pak předvádí i docela dynamickou jízdu, ovšem zadarmo to opravdu není. Stačí málo a na palubním počítači máte spotřebu dvanáct litrů.

Je pravda, že motor zatahuje lineárně, ovšem benzinové jedna-osmičce schází lehkost, se kterou se pohybuje šestiválcová verze. Co na tom, že podvozek má s relativně výkonným vrcholem nabídky pro Superb už dost práce. Pokud nechcete řezat zatáčky, plavba se šestiválcem se vám bude zaručeně líbit.

Jedna-osmička TSI i přes svou veškerou snahu nakonec působí trochu těžkopádně. Když ne jinde, tak na spotřebě to poznáte vždy a všude.

Hledáte komfort?

Škoda Superb je velice dobrým společníkem na dlouhé cesty. Jestli ji něco nelze upřít, pak to je pohodlný podvozek. Jak jsme už naznačili, je to trochu na úkor jízdních schopností, ale k broušení okresních komunikací Superb skutečně určen není. Podvozek ne vždy vše precizně vyžehlí, drtivá většina nerovností mu ovšem problémy nedělá. Interiér je tichý a prostorný. Pro daleké cestování ideál.

Je to trochu zvláštní, ale skoro to vypadá, že se Superbu po příchodu třetí generace Octavie objevil ten největší soupeř v jeho vlastním revíru. U Subaru se také jeden čas museli vypořádat s přítomností modelu XV, který měl dost blízko ke starému Foresteru. A to jak rozměry, tak cenou.

Škoda Superb 1.8 TSI Laurin & KlementŠkoda Superb 1.8 TSI Laurin & Klement | Skoda

Situace staronového Superbu je stejná. Za jedny peníze (rozumějme částku kolem 800 000 Kč) můžete dostat modernější novou Octavii. Sice má také velký kufr, také nabízí mnoho místa pro cestující vzadu, ale není ani zdaleka není tak pohodlná. A to je přesně chvíle pro Superb. Kdo hledá auto hlavně na daleké cestování, ten bude se starším modelem značky spokojenější.

A ti, kteří nejsou rozhodnuti, nechť vydrží do příštího roku. Podle neoficiálních informací nebudeme čekat na novou generaci Škody Superb příliš dlouho. Už teď víme jistě, že v rámci downsizingu se odebere do věčných lovišť povedený šestiválec. Takže kupujte, dokud je k mání (jako naši policisté). Nová generace téměř určitě dorazí s přeplňovanou jednotkou.